De verkeerde vriend

CarlaBo 11 oktober 2019
In de 1ste roman van schrijver/kunstenaar/wetenschapsjournalist Gert-Jan van den Bemd wordt regelmatig gebruikgemaakt van alliteratie, wat vloeiend leest en bij tijd en wijlen 'n flinke dosis humor oplevert.
In toegankelijke taal loodst hij je in zwierige zinnen door de 20 hoofdstukken, inclusief pro- en epiloog.
De proloog zorgt direct voor spanning: gretig word je naar de ontvouwing van het karakter van de hoofdpersoon, die, zo ontdekken we al gauw, niet bepaald assertief in 't leven staat.
Tijdens 't beschrijven van de voorvallende intriges ontwikkelt de hoofdpersoon, Werner, stukje bij beetje de psychologische kant van zijn karakter. Met alle gevolgen van dien.
Bij het lezen van de laatste hoofdstukken wordt de spanning in detail spectaculair opgebouwd. Met ingehouden adem en gekromde tenen, waarbij al je zintuigen worden ingezet, leidt de schrijver je naar de ontknoping van het verhaal.
Gert-Jan van den Bemd is er zonder meer in geslaagd een roman te schrijven die kan worden gerekend tot het genre literaire thriller met psychologische karakterontwikkeling.