De jonge Dritan groeit samen met zijn moeder op in Albanië, waar de communistische dictator Hoxha de scepter zwaait. Dritan vindt het leven onder het strenge regime, waar je wordt afgeluisterd en geen uitzicht hebt op een bestaan met vrije keuzes, vreselijk en zoekt naar een manier om Albanië uit te komen. Als zijn dienstplicht aantreedt en hij Petrit leert kennen, een jongen afkomstig uit een dorp nabij de Griekse grens, ziet Dritan een mogelijkheid om naar het vrije westen te vluchten. En dan breekt de dag aan waarop hij zijn plan in werking zet. Met de kans dat het in duigen valt.

Het verhaal wordt verteld door de ogen van Dritan. Zo krijg je een goed beeld van hoe hij in elkaar zit. Je beseft terdege dat de slagingskans van zijn ontsnappingsplan klein is, maar als het iemand het voor elkaar kan krijgen, dan is het Dritan wel. Een jongen met doorzettingsvermogen, een rebels karakter en de vaste overtuiging dat het elders beter moet zijn dan waar hij is opgegroeid. Falen is geen optie.

Astrid Ketzer maakt gebruik van duidelijke, korte zinnen die prettig weglezen. Via flashbacks krijg je als lezer een hoop informatie over hoe het voor Dritan was om op te groeien zonder vader, zonder hoop op een vrij bestaan, in een wereld waar je je buren niet eens kan vertrouwen. Het roept een beeld op van een plek waar je niet graag zou willen wonen en daarom begrijp je de wens van Dritan ook zo goed. De sfeer van het boek ademt ongemak en spanning uit. En je wil absoluut weten hoe het afloopt.

De titel De adelaar is passend gekozen. Waar het op slaat, daar kom je als lezer vanzelf achter. Het verhaal speelt zich grotendeels af in 1986, maar is nog steeds actueel als je kijkt naar de emigrantenstroom waar Europa tot nu toe geen oplossing voor heeft. Hier vang je een glimp op van de menselijke verhalen die schuilgaan achter de problematiek en dat zet je aan het denken. Ik vond De adelaar een mooi geschreven novelle met een gevoelig onderwerp dat veel mensen zal aanspreken. Het krijgt daarom 3 ½ ster.

Carlita
Perfecte Buren

Reacties op: mooie YA novelle!

De adelaar - Astrid Ketzer