pakkende thriller

Carlita 13 september 2019
De jonge onderzoek student Luc verblijft in een Boliviaanse gemeenschap nabij het Titicacameer en begint zich er redelijk thuis te voelen. Het feit dat hij een oogje heeft op zijn collega Nayra, die hier woont en werkt, maakt dat hij zich niet verheugt op zijn op handen staande terugkeer naar Nederland. Maar dan bereikt hen het gruwelijke nieuws dat er, voor de derde keer in een jaar tijd, een kind op rituele wijze is omgebracht.

De christelijke “Padres”, die onvermoeibaar proberen de gemeenschap te kerstenen maar daarin niet volledig slagen, wijten de moorden aan de invloed van de oude natuurgodsdienst. De verering van Moeder Aarde leeft nog steeds onder de oorspronkelijke bevolking en in het verleden werden er rituele offers uitgevoerd om voorspoed af te dwingen. De kloof, en daarmee het wantrouwen, tussen de gemeenschap en de “buitenstaanders” groeit door de gepleegde moorden en iedereen vreest voor een volgend slachtoffer. Luc probeert er samen met Nayra en hun vrienden achter te komen wie er achter de moorden zit. Maar niet iedereen is daar even gelukkig mee.

In De Offers leidt Jeroen Windmeijer de lezer door een wereld die tot de verbeelding spreekt, maar ook ver van ons weg lijkt te staan. Via Luc, die met een open mind zijn ervaringen deelt, krijg je meer inzicht in de achtergronden van deze cultuur. En kom je er achter dat er wellicht meer overeenkomsten dan verschillen zijn in de manier waarop mensen hun geloof beleven. Er worden aardig wat personages opgevoerd, maar niemand is een toevallige passant. Vooral “Padre” Maarten, die vanuit een grote behoefte aan waarheid vragen durft toe te laten die vanuit religieus opzicht gevaarlijk zijn, vond ik interessant; een man die je graag als leraar gehad zou hebben. De opbloeiende romance tussen Luc en Nayra loopt als een rode draad door het boek, maar staat niet op de voorgrond. De auteur geeft ons veel informatie en nieuwe inzichten, waardoor je het gevoel krijgt niet alleen een spannend boek te lezen, maar ook kennis te vergaren.

De Offers is zo geschreven dat je het in een ruk wil uitlezen en dat was bij mij ook het geval. De hoofdstukken zijn kort en er is genoeg ruimte gemaakt voor afwisseling, in de vorm van dagboekfragmenten en terugblikken op eerdere ervaringen van Luc in Bolivia en Nederland.

Jeroen Windmeijer schrijft met vaart en met oog voor detail. Vooral de natuurbeschrijvingen zijn prachtig; je waant je bij tijd en wijle zelf in Bolivia en het is duidelijk dat de auteur hier zelf is geweest en liefde voor het land heeft opgedaan. Tot aan het eind toe blijft onduidelijk wie de moorden op zijn/haar geweten heeft en dat is knap gedaan. Ook worden er door het boek heen verbanden gelegd met passages uit de Bijbel, wat De Offers een prettige diepte geeft en je scherp houdt.

Tijdens het lezen van dit intrigerende verhaal word je gedwongen na te denken over je eigen overtuigingen, en de houdbaarheid hiervan naarmate je meer informatie en ervaringen opdoet. Houd je eraan vast omdat het geborgenheid en verbondenheid biedt, of kies je ervoor het vertrouwde los te laten en zelf tot conclusies te komen over wat voor jou waarheid is?

Als ik De Offers vergelijk met de vorige boeken van Jeroen Windmeijer, dan lijkt het alsof hij zichzelf in dit boek het meeste laat zien. En dat laat het nog
dichterbij komen. Door de fijne mix van fictie, geschiedenis, persoonlijke ervaringen en een geweldige schrijfstijl, kan ik niet anders dan De Offers vijf sterren toekennen. Een prachtig boek!

Carlita van Rossum
De Perfecte Buren