sterke roman

Carlita 04 oktober 2019
Sofie Nauta heeft geen warme band met haar broer Max, die in New York woont. Wanneer hun vader Ward overlijdt, begint dit aan haar te knagen. Ze kampt daarnaast ook met vragen over de dood van hun vader en heeft het idee dat de mensen die Ward kenden, hier meer over weten dan zij bereid zijn los te laten. Vastbesloten om antwoorden te vinden gaat zij de confrontatie met hen aan en zoekt zij ook weer het contact met Max. Of Sofie gaat vinden wat ze zoekt, is maar de vraag. En belangrijker: wil je bepaalde informatie wel weten als dit betekent dat je je leven met heel andere ogen gaat bezien?

Gert-Jan van den Bemd is behalve auteur ook kunstenaar en dat is te merken in Na de val. Een groot aantal hoofdstukken begint met de beschrijving van een tekening die Sofie maakt; door die beschrijvingen krijg je een beeld van haar familie, haar omgeving of haar gedachten en herinneringen.
Het boek wordt in de ik-vorm verteld door Sofie. De open wijze waarop zij dingen beschrijft staat in schril contrast met hoe zij mensen tegemoet treedt; namelijk nors en argwanend, weinig sociaal. Dat maakt het een beetje lastig om met haar mee te leven. Ook Max is niet bepaald een toonbeeld van charmante hartelijkheid. Des te vreemder is het dat ze beiden toch in staat zijn een netwerk om zich heen te bouwen van mensen die om hen geven, want ook voor de lezer blijven Sofie en Max in zekere zin hun afstand behouden. Het maakt hen tot intrigerende karakters.

Hoewel dit boek draait om een groot drama, waar ik vanuit spoileralert niets over ga zeggen, is het met een groot gevoel voor humor geschreven. Bepaalde zinnen zijn hilarisch. ‘Ze liggen achter slot en grendel’, zei hij. Het klonk alsof de boeken na de ontdekking van de foto’s schuldig waren, alsof van Oostrum ze in afwachting van hun proces had opgesloten’. Sofie is enorm grappig in haar observaties, vooral van mensen, en bekijkt hen met een nietsontziend kunstenaarsoog.

Na de val leest lekker weg en blijft de spanning vasthouden. Het maakt dat je wil doorlezen en soms is het ook ergerlijk, omdat de stukjes informatie tergend langzaam worden gegeven. Op een gegeven moment wil je gewoon dat iemand zijn mond opentrekt om te vertellen wat er nou precies is gebeurd. Dit vindt echter pas plaats aan het eind, dus je moet geduld uitoefenen.

Al met al heb ik echt wel genoten van dit boek en schuilt er in Gert-Jan van den Bemd een levenskunstenaar met een scherp oog voor menselijk gedrag en ik vermoed een groot gevoel voor humor. Vier sterren voor dit bijzondere boek.

Carlita van Rossum
De Perfecte Buren