Verhalen als kunstwerken

Carlita 24 februari 2020
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet eerder iets heb gelezen van Jan Brokken, terwijl deze auteur tot over de grenzen bejubeld wordt. Wat mij aantrok in Stedevaart was de combinatie van reisverhalen en kunst, twee onderwerpen waar ik mij graag in verlies. En ik ben daarin niet teleurgesteld.
In Stedevaart bezoekt Jan Brokken 22 steden die gerelateerd zijn aan een of meerdere kunstenaar(s). Dat kan een schilder zijn (Giorgio Morandi in Bologna), een schrijver (Tip Marugg in Otrobanda) of een architect (Frank Gehry in Bilbao). Maar hoever de kunstvormen ook uiteenlopen, de verbindende factor is de fascinatie van Jan Brokken voor de mens achter het product. Dit maakt wat Brokken schrijft interessant voor iedere lezer, of je nu kunstliefhebber bent of niet. Dus ook als je niet bekend bent met een musicus of zelfs maar klassieke muziek, dan nog lees je aandachtig verder; je wordt nieuwsgierig naar datgene wat je wellicht niet kent, maar wat andere mensen enorm heeft geraakt of beïnvloed. En dat wat raakt, blijft beter hangen dan het oplepelen van kennis.
En kennis, dat heeft Jan Brokken tot zijn beschikking! Niet alleen van kunst, maar ook van geschiedenis en van steden in relatie tot de tijd. Tijdens het lezen van Stedevaart word je je ervan bewust dat het uiten van kunst in een bepaalde tijd, op een bepaalde plaats, helemaal niet zo vanzelfsprekend was. Soms was het gewoon verboden, soms was er geen geld voor en was je afhankelijk van de vrijgevigheid of het vertrouwen van andere mensen. Omdat Jan Brokken de lezer zowel een blik gunt op het kunstproduct als op de mens achter de kunstenaar, krijgt de kunstvorm meer betekenis. Je vat sympathie op, bewondering of verwondering, maar in ieder geval respect.

De rode draad die naar mijn mening door Stedevaart loopt is melancholie. Het zien verglijden van de tijd, de behoefte die de kunstenaars hebben/hadden om uiting te geven aan hun gevoelens en geschiedenis en Jan Brokken die dit weet om te zetten in woorden en vragen over het leven in zijn geheel. Soms makkelijk te volgen, soms moeilijk te begrijpen, altijd duidelijk te voelen. Stedevaart is een serie kunstwerkjes die meer gaan leven als je ze met
aandacht leest en herleest. Niet om snel doorheen te gaan, maar om te voelen. De bijbehorende illustraties vormen echt een meerwaarde, want je wilt voor ogen zien waar de auteur het over heeft en vooral waarom de auteur er zo gefascineerd door is geraakt. Dit mooie boek krijgt dan ook 4 sterren.

Carlita
Perfecte Buren