Een waargebeurde thriller

Caroline Kuiper 05 november 2019
De auteur Anya van der Gracht vroeg mij of ik haar boek “3 oktober” wilde lezen en recenseren. Ik had geen idee waar het over ging, maar ben altijd benieuwd naar een auteur die ik nog niet ken. Ik had de achterflap niet gelezen en begon met het verhaal. Het verhaal wordt verteld vanuit Sjaak, de man die zichzelf geweldig vind. Tot het moment, onder het lezen, dat ik dacht, wat is dit voor verhaal, is dit realiteit of verzonnen. Zijn mensen echt zo manipulatief? Ik pakte de achterflap erbij.

Na het lezen van de achterflap, las ik verder en met verbazing las ik het relaas van een man, Sjaak, duidelijk in het bezit van het narcistische gen.

"Er was nog nooit iemand geweest die in mijn schaduw kon staan. Allemaal wilden ze zo nodig laten zien dat ze beter waren dan ik. Niemand was beter dan ik. Helemaal niemand".

Zijn vrouw Janine, die vanaf het begin van hun relatie voor dom en lelijk wordt uitgemaakt door Sjaak, had meteen de knoop  door moeten hakken om hem te verlaten. Vooral op het moment dat hij haar ten huwelijk “vroeg” ( het was niet echt een huwelijksaanzoek) had bij Janine een lichtje moeten gaan branden. Sjaak blijkt bij Janine met woorden zijn doel niet te bereiken en gaat over op fysiek geweld. Nog steeds kan ik niet begrijpen dat zij het zover heeft laten komen. Ook na enkele ziekenhuisopnames en een opname in een rusthuis. Is er dan echt bij niemand een lichtje gaan branden?

Het verhaal vind ik goed in elkaar zitten en Anya heeft een fijne schrijfstijl. Ik was verrast door het plot, dat had ik niet zien aankomen. Ondanks dat ik het goed geschreven vond is het niet mijn soort verhaal. Ik begrijp het gewoonweg niet, dat mensen zich zo laten kleineren en manipuleren. Ik ben ook blij dat ik het niet hoef te begrijpen, maar ik weet dat het voorkomt en vind het wel goed dat dit eens besproken wordt, misschien dat het mensen hun ogen doet openen! Aan het einde van het boek staat een brief die Sjaak aan vele instanties en personen heeft gestuurd, eigenlijk het boek in het kort. Deze brief had er voor mij niet in hoeven staan. Nu ga ik het boek "Achter tralies beland" lezen waarin Janine de hoofdpersonage is en het verhaal vanuit haar perspectief wordt geschreven, ik hoop dat ik dan begrijp waarom zij niet eerder is weg gegaan bij deze man. Eigenlijk 3,5 ster maar dat kun je niet geven dus ik maak er 4 sterren van omdat ik het knap vind dat de auteur dit verhaal naar buiten heeft gebracht.

Meer recensies van Caroline Kuiper