Een debuut dat smaakt naar meer

Caroline Kuiper 05 november 2019
Heel blij was ik met deze nieuwe auteur Tina Frennstedt en haar thriller. Een verhaal dat zich afspeelt in Zweden en een gedeelte in Denemarken, de meeste verhalen uit deze landen worden door mij met open armen ontvangen.

Ik zat al heel snel in het verhaal en was verrast door de hoofdpersonage Tess, die als hoofd van het cold-case team de zware taak op zich genomen heeft moorden die nooit zijn opgelost toch tot een oplossing te brengen. Vooral om nabestaanden te laten weten wat er met hun dierbare is gebeurd, zodat zij het kunnen afsluiten. De hoofdpersonage is Tess, een lesbische agente die na het verbreken van haar huwelijk alles behalve gelukkig is in de liefde. Tess is een nieuwe relatie begonnen, maar eigenlijk alleen op seksueel gebied is het goed, want verliefd is ze niet. Tess heeft ook nog eens de zorg over haar vader, die in het zelfde jaar als dat Tess werd verlaten, ook werd verlaten door zijn vrouw en niet gewoon door kan gaan met zijn leven en zwelgt in zelfmedelijden.

Wanneer Tess betrokken raakt bij verkrachtingszaken in Malmö, die een cold-case zaak linken aan de dader, zijn alle ogen op haar gericht, omdat zij ook de beroemde coldcase zaak de kerkhofmoord heeft opgelost.  Een bekende Deense profiler Carsten Morris, die de zaak Annika waar Tess nu mee bezig is toen ook onder de loep nam, komt naar Zweden om Tess en haar team te helpen. Samen komen zij heel ver in de zaak, maar ook Morris weet niet hoe de verkrachter zijn slachtoffers;…..

‘En hoe kiest hij ze?’

‘Dat hebben we nooit kunnen begrijpen. We weten alleen dat hij ’s morgens toeslaat, rond zessen, in hun huizen.

Dit debuut smaakt naar meer en ik hoop dat dit niet het eerste en laatste deel is over Tess Hjalmarsson, maar als je het boek zo leest denk ik dat dit een serie in wording is. Tess en haar team zie ik zelfs al als serie voor me op tv. Een verhaal wat je blijft boeien tot het einde.  Het enige ingewikkelde waren de namen, meestal heb ik geen moeite met de buitenlandse namen, maar in dit boek werden er erg veel Zweedse namen gebruikt voor gebieden, straten en personen, zodat ik een heel lijstje heb geschreven om alles uit elkaar te houden. Verder een zeer goed debuut waar ik van genoten heb.

Meer recensies van Caroline Kuiper