Een prachtig geïllustreerde jeugdroman, over de ramp van 1911.

Caroline Kuiper 11 juli 2020
Het boek "Meerminnen verdrinken niet" laat je niet alleen genieten van het verhaal maar ook van de prachtige pentekeningen gemaakt door Vicky Maaskant, de zus van…. Ieder hoofdstuk begint met een patrijspoortje met daarin een tekeningetje die bij het hoofdstuk past. Op de dubbele bladzijde aan het begin en einde van het boek staat 1 grote tekening waarnaar je blijft kijken, want je ziet steeds iets anders, is het Escher of toch Maaskant! Een stuk geschiedenis over Bruinisse en de ramp van 1911. Saskia heeft deze ramp verpakt in een verhaal verteld vanuit Janna. Een meisje van 12 jaar, die uit Rotterdam bij haar oom en tante komt wonen nadat ze wees is geworden. Haar oom ontvangt haar hartelijk, maar haar tante, ja wat kun je daarvan zeggen. Een stuurse vrouw die Janna liever kwijt dan rijk is, tenminste dat idee krijg je, totdat je haar beter leert kennen. Rotterdam is heel anders dan het kleine vissersdorpje Bruinisse, de mensen roddelen en praten dialect. Janna heeft het zeker niet makkelijk maar gelukkig is daar haar buurjongen Dies, die haar meeneemt om Bruinisse te ontdekken. Janna haar oom is mosselvisser en gaat eerder weg dan ze had verwacht, moet zij alleen bij de stuurse tante blijven nu ze pas net in Bruinisse is komen wonen? Wat zou ze graag eens mee varen op de Meermin. Ze wist dat het leven van een mosselvisser zwaar was. Dat het werk afmattend was en dat het nooit ophield. Ze waren altijd weg. Toch moest het ook bevredigend zijn. Mosselvisser zijn was meer dan een roeping. Het verhaal bevat schuingedrukte passages die de dromen of gedachten van Janna weergeven. Voor sommige mensen zullen de dialectwoorden niet vanzelf sprekend zijn. Het is dat ik de meeste woorden en begrippen wel kende omdat ik in Zeeland heb gewerkt, maar je kunt de woorden en begrippen met een sterretje opzoeken achterin het boek. Vind ik zelf wel wat omslachtig, maar het zijn best veel woorden die uitleg nodig hebben. De ramp, een geschiedenis die zeker niet vergeten mag worden en die Saskia hier heel goed heeft verteld. De ramp van 1953 zal iedereen wel kennen, maar die van 1911 was mij in ieder geval niet bekend. Bruinisse het mosselvissersdorpje met de grootste vissersvloot van Nederland, 150 boten, had na de ramp nog maar een fractie van de vloot over. Een verhaal dat je mee terugneemt naar 1911 en je laat voelen hoe het was om wees te worden, nieuwe familie en vrienden te krijgen en heel hard te moeten werken. Geschiedenis, vriendschap, verdriet en saamhorigheid komen samen in dit Meerminnen verdrinken niet. Een must read voor iedereen die van geschiedenis houdt verpakt in een mooi verhaal met waargebeurde feiten. lieve leesgroet Caroline

Meer recensies van Caroline Kuiper