Dit debuut smaakt naar meer.

Caroline Kuiper 09 november 2019
In onze plaatselijk krant stond een interview met Tica Morgan over haar vierdelige thriller serie ‘Mooie Moorden’. De serie speelt zich af op het eiland waar ik woon, Goeree-Overflakkee. Wat is er leuker om een boek te lezen en de plaatsen te herkennen die erin voor komen. De boeken hebben allemaal een naam van een gebied gekregen, dat ergens op Goeree-Overflakkee ligt, maar die gebieden hebben niets met de moorden te maken het zijn alleen mooie namen. Mooie Moorden, wat moet dat betekenen, in het interview vertelde Tica dat Zoë blij is als er een eerste zaak zich aandient. Hoe gruwelijk dat voor ‘gewone’ mensen ook moet klinken, zij vindt het als het ware een ‘mooie’ zaak. De boeken zijn te lezen of als luisterboek te downloaden via het koboplusabonnement. Ik heb daarom de boeken gedownload en op mijn e-reader gezet en deze mee genomen op mijn vakantie.

Deel 1 van de serie Mooie Moorden – Volgerland

Rechercheur Zoë Jansen is gescheiden en woont in Oude-Tonge op het eiland Goeree-Overflakkee. Ze heeft een co-ouderschap met haar ex zodat ze hun twee zoontjes, als ze moet werken of er ineens een zaak opdoet, met een gerust hart daar kan brengen, maar ze heeft ook een vaste oppas Ann, die dag en nacht voor haar klaar staat. Een personage waarin je je kunt verplaatsen, een moeder met een drukke baan, die er voor haar kinderen is als ze vrij is, maar in haar liefdesleven is ze nog opzoek naar de ware.

Het eerste boek is vrij dik, maar dat komt omdat je kennis maakt met Zoé, haar collega’s en haar privé leven, dat aardig uit de doeken wordt gedaan. Zoë heeft zes jaar geleden een man genaamd Sven opgepakt voor een gruwelijke moord. Hij kreeg 18 jaar cel en tbs. Deze man is de rode draad in de serie rondom Zoë Jansen.

Wanneer Goeree-Overflakkee wordt opgeschrikt door een wel heel bizarre moord op een alleen staande vrouw, moeten Zoë en haar team er extra handen bij krijgen omdat het niet bij deze ene  moord blijft. Twee inspecteurs uit Rotterdam komen het team versterken. Zoë heeft het druk met het onderzoek wanneer ze bericht krijgt dat Sven ontsnapt is. Sven heeft het op Zoë gemunt en stuurt haar berichtjes via haar mobiel. Berichtjes die een puzzel vormen naar de verblijfplaats van Sven.

En zeer goed in elkaar stekende thriller is dit deel 1. Ik heb ervan genoten en wilde ook meteen door lezen. Het verhaal sluit de moorden af, maar waar Sven is blijft nog een raadsel en wordt in het volgende deel weer opgepakt. Tica heeft een heerlijke schrijfstijl al ben ik het niet eens met de stelling: soms zelfs saaie Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee, want er gebeurd hier op Goeree Overflakkee altijd wel wat, zo ook in het boek.

Meer recensies van Caroline Kuiper