Mister Endorf

ISBN: 9789082162530
Uitvoering: paperback
Aantal pagina's: 320
Uitgave: 2019 (Nederland)

Andries Bik (1979) zoon van de vermaarde seksondernemer Jan Bik (1938 – 2015) heeft naar aanleiding van zijn arrestatie op 30 januari 2013 en zijn daaropvolgende voorlopige hechtenis in het kader van onderzoek, een boek geschreven. Hij wordt op dat moment verdacht van witwassen, valsheid in geschrifte, fiscale fraude en deelname aan een misdadige organisatie.

In ‘Grand Hotel de Bajes’ doet Andries een boekje open over het, naar zijn mening, luxe leven in Nederlandse justitiële inrichtingen. De boodschap van het boek is dat het in de gevangenis, ‘bajes’, een hotel van de bovenste orde is waar je op kosten van de Staat scholing naar keuze kunt volgen, prima wordt onderhouden en kan werken aan je fysieke en psychische welzijn.

Dit is zijn eerste boek en deel 1 van een trilogie. De andere delen volgen nog. Het boek houdt het midden tussen een biografie en een roman in losjes geschreven dagboekvorm en korte makkelijk leesbare hoofdstukken.

Samenvatting
Andries speelt zelf de hoofdrol in dit verhaal. Het boek begint met zijn arrestatie door een zwaarbewapend arrestatieteam en de fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst. Naast hemzelf worden ook zijn ouders die al op leeftijd zijn en een vriend gearresteerd.
Hangende het onderzoek door het Openbaar Ministerie, wordt hij in hechtenis genomen. Hij wordt geplaatst in een Huis van Bewaring in de PI in Zwolle. In eerste instantie met alle beperkingen. Zijn hechtenis wordt keer op keer verlengd.
Toch weet hij vanuit een positieve visie op het leven, namelijk dat het ‘glas altijd half vol is, in deze periode aan zijn ontwikkeling te werken. Dit door fysiek fanatiek te trainen. Door een dagboek bij te houden van allerlei gebeurtenissen op de afdeling waar hij geplaatst is, weet hij zich ook psychisch bezig te houden. Hij beschrijft, naast zijn eigen gedachten en gevoelens, wat hij om zich heen ziet. En wat er in een Nederlandse strafinrichting zoal plaatsvindt. Er lijkt veel mogelijk te zijn binnen de muren waar hij een gratis verblijf heeft en gratis maaltijden krijgt, weg van de vrijheid buiten.

Hij weet zich, ondanks de tegenslagen van het telkens verlengen van zijn hechtenis, staande te houden tussen de ‘regels en rechten’ van het gevangenissysteem. Dit mede door steun van zijn familie, vrienden en vooral ook vriendinnen die hem in hem geloven, hem schrijven en op bezoek komen en waarmee hij van tijd tot tijd mag bellen.

Onderdeel van de gedachten die hem op de been houden, hoe kan het ook anders hij is een man, is seks. Gelukkig heeft hij meerdere vriendinnen en genoeg ervaringen en fantasie waarmee hij zich kan bezighouden.

Zijn logeerpartij in de PI gebruikt hij om een studie rechten en een studie AALO- opleiding (Fitness Academie / Personal Trainer) te doen. Hij weet zich een bijzondere positie te verwerven op zijn afdeling als ‘Endorf’ en zet medegevangenen aan tot sport. Bij zijn afscheid trakteert hij, met goedkeuring van de directie van de PI, zijn afdelingsgenoten op een boekje FBI – Zwolle (Fit Bewegen in Zwolle), met trainingstips.
Hij kan zijn geluk niet op als hij eindelijk wordt vrijgelaten en zijn moeder in zijn armen kan houden.

Conclusie
Het boek leest als een trein. Het geeft de Emotionele Rollercoaster waarin Andries zich bevindt goed weer. Hij heeft een geheel eigen positieve visie op het leven in een justitiële inrichting. Zijn quasi nonchalante schrijfstijl en humor maken het tot een makkelijk leesbaar boek. Vooral leuk zijn de vele afbeeldingen in het boek die de lezer meer inkijk geven in het persoonlijk leven van de schrijver.
Hier en daar staan wat letter/alinea foutjes maar dat is een kwestie van iets beter redigeren.

En Andries zelf? Voor mij oogt hij als een boefje, waar het stoutste jongetje van de klas het braafste jongetje schijnt te zijn. Zijn levensmotto ‘Familia Para Siempre’ is er èèn waar menigeen jaloers op kan zijn. Zijn levenshouding is dat niets in het leven onmogelijk is. Ik zeg: ‘lezen dit boek!’

Cover
De cover is witachtig-grijs gemarmerd. Het doet mij denken aan wolken en water. Er staat een vrije interpretatie van Vrouwe Justitia in goud print op de cover. Daaronder de titel van het boek in blauw gekleurde letters met het woord ‘Bajes’ extra groot. Daaronder staan 5 gouden sterren die symbool staan voor het verblijf in een 5 sterren hotel van de Nederlandse Staat.

Op de achterkant staat een korte inleiding van het boek en een foto van de schrijver.
De cover past perfect bij het verhaal.

Aantal sterren

Meer recensies van CarolXXXPleya