Steve Berry is een Amerikaan en hij is geboren in het jaar 1955. Zijn boeken zijn gekenmerkt door een mengeling van historische feiten en fictie. Dit kenmerk is ook herkenbaar in dit boek door de Thracische graftombe die aan bod komt. Steve Berry is de New York Times en nummer één internationaal bestsellerauteur van negentien romans. Zij boeken zijn vertaald in 40 talen met 25.000.000 exemplaren in 51 landen. Hij heeft ook prijzen gewonnen zoals de Royden B. Davis Distinguished Author Award, de Barnes & Nobile Writers for Writers Award of Poets & Writers, de Anne Frank Human Writes award en de Silver Bullet. Hij is gekozen tot schrijver van het jaar, zowel in Florida als in Georgia. Steve is geboren in Georgia en studeerde af aan de Walter F. George School of Law aan de Mercer University. Het boek de ontsnapping gaat over Cassiopeia Vitt die door het Rilagebergte in Bulgarije reist op zoek naar een verborgen schat. Ze treft daar een vage groep Russen aan die op zoek naar geheime grondstoffen. Ze wordt door hen gevangen genomen en weet niet meer wie ze kan vertrouwen. Of ze daar nog kan ontsnappen zal afhangen van de keuzes die ze maakt.

De auteur schreef soms zinnen bij een beschrijving die een beetje apart waren en waar niet iedereen de link zou leggen maar die wel zorgden voor extra inleving en die de verbeelding stimuleerden. Hij vermelde bijvoorbeeld in de beschrijving van Varga dat hij vlindervormige zweetplekken onder zijn oksels had. Een ander voorbeeld is dat hij een steile helling met de vorm van een gat in een grot vergeleek met een waskoker. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van het hoofdpersonage. Ik denk dat hij dit doet om het verhaal spannender te maken en het inlevingsvermogen te boosten. Het verhaal heeft een chronologische structuur. Er wordt alleen na het begin van het boek een tijdsprong van een dag gemaakt. Ik vond het een goed boek omdat de dingen niet uitgerekt werden maar je wel alles wist wat je moest weten. In het midden van het boek worden de gangen van de grot omschreven waar Cassiopeia een weg naar buiten door moest vinden maar deze omschrijvingen vond ik moeilijk om in de ruimte voor te stellen maar waren wel nodig om haar benarde positie te benadrukken.

Ik vond het over het algemeen een goed boek omdat het altijd spannend en mysterieus bleef. Je kwam pas alles te weten op het einde van het boek. Van een belangrijk personage in het boek kwam je pas op het einde te weten dat hij eigenlijk helemaal niet was wie het hoofdpersonage dacht te zijn en had helemaal geen slechte bedoelingen. Het hoofdpersonage was ook de hele tijd in levensgevaar en vanuit haar standpunt verteld maakt dat het extra spannend voor de lezer. Het is een voorloper op een ander verhaal van hem en laat al zien dat het hoofdpersonage wel wat pit in zich heeft en dat ze een dynamisch karakter is. Ze heeft moeite met vertrouwen te stellen in mensen en ik vind haar heel dapper. Ze overleefde een paar explosies die haar fataal hadden kunnen zien en ze vond helemaal alleen de weg terug in een half ingestort doolhof van tunnels waarbij ikzelf al een beetje claustrofobisch werd tijdens het lezen.

Mijn besluit is dat dit een goed boek is voor mensen die niet van te langdradige verhalen houden. Het is goed geschreven en heeft ook geen tekort aan spanning. Het introduceert de stijl van de schrijver en kan je warm maken om ook zijn andere werken te lezen.

Reacties op: De ontsnapping

De ontsnapping - Steve Berry