Een tijdloos boek

Charisse 16 januari 2021
"If Only They Could Talk" uit 1970 is het debuut van James Herriot, een jonge veearts uit Darrowby, Yorkshire, die zijn liefde voor dieren combineerde met schrijven. De BBC maakte een razend populaire tv-serie van zijn boeken, waardoor zijn woning en praktijk veranderden in een bedevaartsoord.

Het is niet zo'n dik boek, iets meer dan 200 pagina's, en het is heerlijk leesvoer. Wel een beetje anders dan ik me herinnerde van de tv-serie: de nieuwe, jonge veearts James wordt sneller geaccepteerd door de boeren dan ik had gedacht. Zijn mede-veearts Siegfried is aardig maar de relatie tussen de broers Siegfried en Tristan is minder vriendelijk dan ik altijd dacht.
Leuk om te lezen dat in de jaren 30 de diergeneeskunde vernieuwde. De veelal huismiddeltjes of zelfgemaakte medicijnen werden langzaamaan vervangen door meer moderne geneesmiddelen. Wel sneu dat James' eigenlijk te laat bij zijn eerste patient, een duur jachtpaard met zware koliek, werd geroepen zodat hij niets anders kon doen dan het paard uit zijn lijden te verlossen. Het boek beschrijft ook de 'rauwere' zaken van het platteland.

Dit eerste boek is een mooie introductie van een tijd die voorbij is. Maar er zijn nog zeven meer boeken in de serie, dus de liefhebbers van de goede, oude tijd kunnen nog even vooruit!

Meer recensies van Charisse