Verhalenbundel met brede SF & Fantasy-interesse

Charles 12 maart 2023 Auteur
Fantastische Vertellingen is een kwartaalboek, dat zichzelf een tijdschrift noemt. Elk kwartaal een nieuw boek.

Een aantal elementen markeren het tijdschriftkarakter: een columnachtige inleider, opiniestukken en/of essays, een absurdistische probleemrubriek. Ook de prachtige illustraties maken de kwalificatie als tijdschrift redelijk. Maar toch: het is óók een boek: een verzameling korte verhalen uit de breedte van het SF- & Fantasy-veld, met de uitdrukkelijke doelstelling om nieuwe en onbekende schrijvers een podium te geven.

Nummer 65 uit maart 2023 is dik: 188 pagina's (hoezo geen boek?). De bijdragen beslaan een breed veld binnen SF en Fantasy, de kwaliteit is prima. Ik wens elke lezer toe dat ze zich zo zullen vermaken als ik. Een paar opmerkingen bij de inhoud van dit nummer.

De inleiding van de hoofdredacteur onder de titel 'Meyvistisch Melodrama' is als altijd vermakelijk, hij houdt een hartstochtelijk pleidooi voor klare en hoogwaardige Nederlandse taal in een onnavolgbare fantastische omgeving. Hij geeft - zoals verwacht mag worden- het goede voorbeeld.

De boekbesprekingen zijn een vast onderdeel van FV. Ik word steeds geïnspireerd door de verschillende manier waar boeken te lezen zijn, de mogelijkheden voor interpretatie en voor verwerking van verhalen. Meermalen ben ik aangestoken door het enthousiasme en aan boeken begonnen waar ik normaliter weggebleven zou zijn. Een betekenisvolle bijdrage van FV aan de veelzijdigheid van onze bubbel!

Eén van de hoogtepunten in deze bundel vond ik het essay van Paul van Leeuwenkamp, dat in mijn geheugen is opgeslagen onder 'Paul is boos'. De reden voor zijn boosheid is invoelbaar: criteria van 'hoge literatuur' gebruiken om een genre te kleineren is natuurlijk onacceptabel. Ook zijn bijdrage over de geschiedenis van Nederlandse SF-tijdschriften was voor mij leuk en verhelderend – ik heb dat stukje vaderlandse geschiedenis gemist.

Over de verhalen in dit nummer:

'Stagiair' (Charles van Wettum) is echte SF met een menselijke kant.

'De Venus van je dromen' (Tais Teng en Roderick Leeuwenhart) is sprankelende fantasy met prachtig, creatief taalgebruik en absurdistische trekjes. Gewoon even genieten zonder al te diep na te denken. In deze bundel was dit heerlijk ontspannende verhaal mijn favoriet.

'Sancta Maria Mater Temporis' (Joke Adam) is een lief fantasy-verhaal met een zacht horror-trekje waarin een sf-achtige tijdlus een school bedreigt. Een genre-overstijgend verhaal met originele insteek en een liefelijke uitwerking. Ik las het met plezier.

'De Moordmachine' (Hervé Suys) is (zelfs met deze titel en de slotscène) een humoristisch-zacht-horror-fantasy verhaal. De streepjes geven aan hoe lastig te kenmerken, maar ontspannen verteld.

'De tik van de metronoom' (Reinold Widemann) beschrijft hoe door fixatie op ritme de mens zijn eigen levensklok kan ontregelen. Is de boodschap dat jazz meer oplossing is dan probleem? Of gaat het om het weigeren van de dwang van agenda en horloge? Hier komt in ieder geval elke oplossing te laat. Leuk verteld en de boodschap blijft speculeren ...

'Aanval' (Gerold H Kort) is een horror-verhaal. Ik ben zelf geen fan van het genre en vind het lastig te beoordelen, maar het zit er wel in! Onontkoombaarheid is altijd beangstigend.

'Rode reus' (Luc Vos) beschrijft de tocht van twee jongelui op de aarde die lijdt onder de transformatie van de zon tot rode reus. Dat de fysica niet klopt, jeukt bij mij en ik ga daardoor naar diepere lagen en symboliek zoeken. Het verhaal heeft een paar spannende momenten en een op-het-nippertje-slot, maar ik vond het wat lang in de uitwerking.

'Tussenlanding in Quatar' (Johan Klein Haneveld) zette mij verschillende keren op het verkeerde been (en dat is altijd leuk!). Het leek me te beginnen als sf-verhaal, iets met dimensies, misschien. Toen dacht ik: nee, het toont de idiotie van het ideaal van autarkie en verkent maatschappelijke gevolgen van schaarste. En dan eindigt het totaal anders... Een verhaal dat mooi met verwachtingen speelt.

De eerste druk van het boek (!) is direct uitverkocht - er wordt gewerkt aan een tweede. Terecht, Fantastische Vertellingen heeft het in zich om een nog grotere te worden in het veld van SF en Fantasy.
Remco Meisner heeft weer een prachtig boek in de wereld gebracht.

Disclaimer: Fantastische Vertellingen publiceert regelmatig bijdragen van mijn hand. Ook dit kwartaal ben ik present met een verhaal en een boekbespreking.

Meer recensies van Charles