Leven omdat het kan

Charlyonbooks 15 september 2019
De Heilige, het nieuwe boek van Martin Michael Driessen, heeft als ondertitel "een schelmenroman" en doet deze ondertitel eer aan.

Het vertelt het verhaal van een zeer zelfingenomen jongeman, knap, boerenslim en zonder scrupules, die zich heeft voorgenomen het beste van zichzelf en het leven te maken. Het verhaal begint op de slagvelden van Napoleon. Je volgt hem door zijn wonderlijke loopbaan Arie begint als berekende liefhebbende echtgenoot van een jonge welgestelde vrouw die hij met een leugen tot de zijne maakt. Vervolgens als assistent van Beaufort, minnaar van een beroemde dichter tot struikrover, smit en zeeman. Hij eindigt uiteindelijk in het gevang waar hij zichzelf uitvindt als heilige.

Je voelt het plezier dat de schrijver heeft gehad om zo'n compromisloze opportunist te schetsen en daarbij links te leggen met de echte geschiedenis. Dit alles in prachtige zinnen. Heel lichtjes stelt de schrijver ook ons denken aan de orde waarbij je jezelf moet ontdekken en worden wie je bent. Hij schrijft bijvoorbeeld " je bent wat je doet, bespiegelingen komen altijd achteraf. Ondanks dat blijft het toch vooral een avonturenroman.

Een fijn boek om te lezen vanwege de fantastische avonturen, de vrijheid die eruit spreekt om te doen wat je wilt en de prachtige zinnen.

Meer recensies van Charlyonbooks