Een moedeloze man

Charlyonbooks 27 oktober 2019
Een nieuwe uitgave van een boek uit 2009. Het boek is ontegenzeggelijk goed geschreven. De verhaallijn is zo opgezet dat je wilt weten hoe het verder gaat en er dus voor zorgt dat je blijft lezen tot het uit is.

Toch maar twee sterren en dat heeft te maken met de inhoud van het verhaal zelf en heeft dus veel met smaak te maken. De hoofdpersoon van Visser is een docent van middelbare leeftijd die door een ongelukkige uitspraak op non-actief wordt gezet. Hierdoor wordt hij gepositioneerd als de aanvoerder van een facistische jongerenbeweging. Het overkomt hem en dan blijkt dat hij eigenlijk al jaren dood is, figuurlijk dan.

Los en vervreemd van alles en iedereen. De storm van gebeurtenissen leggen dat genadeloos bloot, in het gehele verhaal neemt hij nooit het heft in handen, pakt geen enkele kans aan om het ten goede te keren.
Helaas loopt ook hij tegen een jonge vrouw aan, ongeveer de leeftijd van zn dochter.

Het boek deed me qua thematiek denken aan Tirza en Bonita Avenue. Ook van die mislukte mannen die jonge vrouwen nodig hebben om nog iets van leven te voelen..Het gehele boek hoop je dat de hoofdpersoon van Visser uit zijn lethargie stap en weer zelf vorm gaat geven aan zijn leven. Dit gebeurt helaas niet.

De hoofdpersoon van Visser stond me zo tegen dat ik dit goed geschreven boek toch niet meer dan 2 sterren geef. Maar als je Tirza en Bonita Avenue met plezier hebt gelezen dan is dit waarschijnlijk wel een aanrader.

Meer recensies van Charlyonbooks