Echte liefde vind je in de boekhandel

14 augustus 2019
!In deze review komen spoilers en mijn ongezouten meningen in voor!
Review 60 #

Zag bij de Bruna een Bookazine pakket liggen met 3 boeken erin, die kon ik natuurlijk niet laten liggen. Ik heb nog nooit een boek gelezen dat gaat over een boekhandel, dus ik ben benieuwd. De voorkant vind ik mooi en simpel (een ouderwetse boekhandel.)

Het verhaal:
Nightingale Books, aan de hoofdstraat van een Engels stadje, is een droom voor de echte boekenliefhebber. Emilia Nightingale heeft het echter moeilijk en de verleiding om de winkel te verkopen is groot. Maar ze heeft haar geliefde, pas overleden vader beloofd dat ze zijn werk zou voortzetten. Ook de klanten willen graag dat de boekhandel blijft, zoals Sarah Basildon, de eigenaresse van Landgoed Peasebrook, die er vaak haar hart kwam uitstorten. Of had zij ook een andere reden om langs te komen? Gelukkig heeft Emilia naast haar beste vriendin Andrea en collega Dave ook heel veel aan Marlowe, een goede vriend van haar vader, die een stuk jonger blijkt te zijn dan ze dacht.
!Spoiler alert!
Na het overlijden van haar vader neemt Emilia Nightingale zijn boekhandel Nightingale Books over en zet zijn werk voort. Ook al heeft ze het haar vader beloofd en zou ze niets liever willen, toch heeft ze het moeilijk en twijfelt ze om de boekhandel te houden. Ze wordt gelukkig gesteund door een heleboel mensen die graag willen dat de boekhandel blijft en beginnen Emilia te helpen. Ze ontmoet nieuwe mensen, creëert een betere band met mensen die ze al kent, wordt verliefd, leert meer over het leven van haar vader en gaat hard aan de slag. Een andere aanpak, schoonmaken, verbouwen, verven, reclames, een site openen, een boekenclub beginnen, auteurs uitnodigen enz. Langzaam aan begint Emilia de touwtjes in handen te krijgen en zowel zij als de boekhandel hebben een positieve invloed op het leven van een hoop mensen.

De eerste bladzijdes van het boek waren pittig om te lezen. In de proloog wordt je voorgesteld aan een alleenstaande vader die een goed bestaan wil opbouwen voor hem en zijn dochter, en dan lees je in hoofdstuk 1 over zijn overlijden. Ik kreeg een brok in m’n keel toen ik die bladzijdes las, ze zijn namelijk heel mooi beschreven.
Halverwege het boek kakte ik helaas in. Het begon saai te worden en er gebeurde niet veel bijzonders.
Vond dat het boek meer een bundel verhaaltjes was, dan een verhaal. De boekhandel was het middelpunt en daar omheen waren allemaal kleine verhaaltjes van mensen die door de boekhandel op positieve wijze beïnvloedt waren. Dat vond ik aan de ene kant een mooie zwaai, maar aan de andere kant miste ik het lezen van een verhaal.
Had interessant geweest kunnen zijn als de familie van haar moeders uiteindelijk toch kennis had willen maken met Emilia.
Vond de relaties en opbloeiende liefdes heel schattig.

Conclusie:
De eerste bladzijdes raakte me.
Boek begon halverwege saai te worden.
Was meer een bundel kleine verhaaltjes dan een verhaal.

Cheen

Meer recensies van