Voor de hebban leesclub heb ik het boek leven met een leugen van Wendy Brokers mogen lezen. Leven met een leugen is het vervolg op baguette met jam voor twee. Leven met een leugen is goed los te lezen, maar door ze beide te lezen heb ik wel het gevoel de personages beter te kennen.

Waar Nate en Lize de hoofdpersonages zijn in baguette volgen we in leven met een leugen Sofie (de zus van Nate) en Jelle. Jelle zagen we ook voorbij komen in baguette, hierin had hij een bijrol. Sofie is haar hele leven al verliefd op Jelle, maar heeft het gevoel dat Jelle niets voor haar voelt. Dit komt doordat Jelle er als een haar vandoor ging na een wilde nacht en Sofie alleen achter liet. Jaren later worden ze gedwongen om weer te praten en komen er geheimen uit hun jeugd naar boven. Bloeid de liefde op en is dit genoeg om het verleden los te laten?

Wat ik erg leuk vind is dat de verhaallijn van Nate en Lize op de achtergrond doorgaat.

Toen ik het boek thuis kreeg was ik direct in love met de kaft, wat romantisch al die hartjes. Alleen voor de kaft zou je het boek al in je boekenkast moeten hebben. De titel vind ik niet helemaal aansluiten op het verhaal, omdat het voor mijn gevoel geen leugens zijn maar geheimen. Dit maakt het verhaal niet minder. Door de manier van schrijven en opbouw van het verhaal, waarin de situaties niet te snel gaan, maar ook niet langdradig worden is het goed te volgen en krijg je het gevoel de personages echt te kennen. Je voelt de emoties van de personages en er komen wat emoties voorbij. Wanneer Sofie 1 van haar geheimen deelt met Jelle heb je het idee dat je je adem moet inhouden, omdat je ze anders uit hun moment haalt.

In mijn beleving is een feelgood een boek dat je goed gevoel geeft, lekker wegleest, maar weinig diepgang heeft. Wendy bewijst het tegendeel, het verhaal heeft diepgang en lees je met een lach en een traan. Er zitten emotionele stukken in bijvoorbeeld het schuldgevoel dat Sofie heeft omtrent het overlijden van Twan. Gelukkig is het met veel humor geschreven, waardoor het geen zware kost is. Wendy heeft mij door deze combinatie en de twisten in het verhaal weten te verassen.

Er komen wisselende thema's in het boek voor van liefde, vriendschap, familie tot verdriet, rouw, schuldgevoel. Dit maakt het geen standaard feelgood, ik kan dan ook niet wachten tot het vervolg.

Reacties op: Een feelgood die je emoties op de proef stelt

Leven met een leugen - Wendy Brokers
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99 Bestel het e-book € 9,99