De inmiddels helaas gestorven Philip Kerr heeft maar liefst veertien boeken weten af te ronden over Bernie Gunther (1 2 3), en dit is hiervan deel elf. In alles is dit weer een typische Gunter: hij ontmoet weer tal van historische personages, is zoals altijd zwartzallig en cynisch, maar ook rap van de tongriem gesneden, hij legt het weer eens aan met een ‘femme fatale’ en raakt verwikkeld in een ongedacht plot dat al snel erg gevaarlijk wordt.

In dit boek, dat speelt in 1956, is Gunther onder een schuilnaam hotel-conciërge in een Frans hotel. Hij komt in contact met de schrijver W. Somerset Maugham, die afgeperst blijkt te worden door iemand die Gunther nog kent vanuit de oorlog. Al snel blijkt niet zozeer de homoseksuele geaardheid van Maugham het hete hangijzer, maar een nogal pijnlijke verwikkeling in de Engelse geheime dienst rondom de dubbelspion Guy Burgess.

Al met al is dit een boek dat misschien niet meer heel verrassend is, maar toch wel weer erg meeslepend is geschreven. Een prima loot aan de stam dus, maar al met al ook zeker niet de beste Gunther. Nieuwe lezers adviseer ik bijvoorbeeld eens te beginnen met 'De een van de ander'.

Reacties op: Best meeslepend, maar niet het beste deel in de Gunther-serie

De schaduw van de stilte - Philip Kerr
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 12,99