In het voorjaar van 1972 verscheen “Schaamte”, de eerste roman van Hugo Claus sinds “Omtrent Deedee” in 1963. Later in 1972 publiceerde Claus de roman “Het jaar van de kreeft”. “Schaamte” is een roman van zijn tijd, een mix van seks, christelijke symboliek, exotica en Freud. Deze mix komt bijna vijftig jaar later gedateerd over.

“Schaamte” heeft korte hoofdstukken die op scènes uit een film lijken. Een interessante keuze van Claus, want het verhaal draait om een Vlaamse groep tv-film makers die op een subtropisch eiland een Passiespel willen filmen. Claus brengt vorm en inhoud zo dicht bij elkaar. Dit doen ook de karakters in het boek, zo vereenzelvigt de hoofrolspeler in de film zich op momenten met Jezus, het karakter dat hij speelt. Claus beschrijft op ingenieuze wijze hoe karakters in “Schaamte” zichzelf proberen te begrijpen en te duiden door middel van de al eerder genoemde cocktail van seks, christelijke symboliek, exotica en Freud. Hiermee geeft Claus de intellectuele pretenties van de karakters goed weer. Pretenties die ze niet waar kunnen maken. In hoeverre dit ook de intellectuele pretenties van Claus zijn is mij niet helemaal duidelijk geworden bij lezing van “Schaamte”, want ook hier schuren vorm en inhoud heel dicht tegen elkaar.

Claus maakt het zichzelf en de lezer niet makkelijker en prettiger door ook nog eens een slappe parodie van een misdaadverhaal door “Schaamte” heen te weven. “Schaamte” bezwijkt dan ook door het vele inhoudelijke gewicht dat Claus er in heeft willen leggen én ook de ‘tand des tijds’ werkt hier in het nadeel van “Schaamte”.

Reacties op: Schaamteloos pretentieus

Schaamte - Hugo Claus