The Bookbabe

"Wat was hier gebeurd? Hoe was je hier terecht gekomen? Wat had mijn broer ermee te maken?" ~ p9.

Absoluut geen spannende YA, wat de verwachting daardoor niet helemaal waar maakte. Wel een leuke, spannende jeugdthriller!

"Het luchte op om het iemand te vertellen, maar ik schaamde me ook. Ik voelde me laf. Ik snapte zelf ook wel dat het niet goed was wat ik gedaan had." ~ p64.

De moord op Queen-T verteld het verhaal van Quinty die op een dag dood wordt gevonden. Haar ogen stonden wijd open, terwijl ze in een slaaphouding in het stadspark lag. Lucas zat er naast. Wie was ze, en waarom is ze dood?
Het is geschreven in een jeugdige ik-vorm, met korte zinnen en eenvoudig taalgebruik, waardoor het voor mij meer past in de categorie jeugdboeken dan echt YA. Er is een rustige opbouw in het verhaal, waarmee naar een climax wordt gewerkt. Je krijgt als lezer rustig de tijd om de personages te leren kennen, en kan je daardoor goed in het verhaal plaatsen. Er worden een aantal 'heftige' onderwerpen aangesneden, zoals moord, autisme, misbruik, scheiding, vandalisme zonder dat deze enorm zwaar wegen. Ik denk oprecht dat vanuit het educatieve oogpunt, er misschien iets meer uitgehaald had kunnen worden. Het is goed om deze onderwerpen te bespreken, maar je mag er als jonge lezer ook wel iets van leren. En ook al zitten er genoeg educatieve momenten in het verhaal, had er gevoelsmatig meer uitgehaald kunnen worden.

"Ik had er niks mee te maken, ik had niets gedaan. Of toch wel?" ~ p84.

Ik denk dat dit boek op een lijn tussen 2 leeftijdsgroepen in staat, waarbij er een keuze gemaakt moet worden tussen jeugd of YA. De basis is absoluut geslaagd en het is zeker een verhaal dat met plezier gelezen kan worden, maar het is het beide net niet. Voor een YA mag het wel iets meer pit hebben en iets volwassener geschreven worden. Dat miste ik nu, vandaar dat ik blijf hangen op 3 sterren.

Meer recensies van Cisz Geverink-Strasters