The Bookbabe

"Er bestond een wereld naast hun wereld en andere spelers hadden hun rol in het spel dat er gespeeld werd." ~ p113.

Valtada is echt een beleving op zich, een boek dat leest als een vakantie in een prachtige omgeving waar je (zonder het duistere dan uiteraard) met liefde uren wilt ronddwalen.

"Liefde Geeft kracht, maar maakt ook kwetsbaar. Onthoud dat." ~ p183.

De vervloekte roeping is het eerste deel van Valtada: De kronieken van Azeria, en het eerste deel van een tweeluik. Het verteld het verhaal van een pelgrim, een jaagster, een ontdekkingsreiziger en een stalmeid, wiens levens onderste boven komen te staan. Een mysterieuze kracht roep hen naar een heilig eiland. Onbekend wat hun lot is, en ieder met een eigen motivatie, gaan ze op reis. Magie, monsters, magiƫrs, elfjes, heldendom, dit alles in een spannend, en vooral avontuurlijk verhaal.
Met het eerste boek van Garvin Pouw, Schaduwkoningin, had ik wat moeite om in het verhaal te komen, maar Valtada wist mij gelijk mee te voeren. Vanaf de eerste pagina had ik de smaak te pakken! Je voelt tijdens het lezen goed de dreiging van het duister, maar je geniet ook echt van de omgeving. Garvin weet als geen ander een wereld tot in detail neer te zetten, een wereld waar je je als mens maar niettig in voelt. Bijzondere wezens, wouden en dieren. Aan fantasy geen gebrek! En de personages zijn echt stuk voor stuk geweldig. Met Aresta zou ik vriendinnen willen zijn en van Shutai zou ik uren reisverhalen willen horen. En Nikara... waarom bestaan elfjes nou niet echt!??

"Bestrijdt dat wat kwaad is niet met uw haat. Kwaad in handelen, maakt kwaad in ziel en kwaad heeft greep op gelijkgestemde zielen." ~ p336.

Het lijkt een flinke worsteling met zijn 648 pagina's, maar zodra je hem dicht slaat, wil je eigenlijk niets liever dan verder met deel 2. Dat zegt genoeg toch? Gelukkig heeft Garvin nog inspiratie genoeg voor tal van boeken, want van Valtada krijg ik nooit genoeg...

Meer recensies van Cisz Geverink-Strasters