The Bookbabe

"Die droom kon je eigenlijk geen droom noemen. Wat het dan wel was, wist Finna ook niet. Maar het bewijs dat haar zus nog leefde, lag nu fysiek voor haar op bed." ~ p60.

Wat een heerlijk verhaal was dit! Een groot avontuur, met de leukste ontmoetingen. Echt een genot om te lezen.

"Alsjeblieft Thor, laat niemand me hier zien. Ik zal minder zweren bij je vieze oorharen." ~ p79.

Aurora is het eerste deel uit de Droomwandelaar tweeluik, en vertelt het verhaal van Finna. Haar vader, de hoofdman, en haar zusje Thora worden doodverklaard, wanneer zij na een lange reis niet thuiskomen. Haar wereld stort in door dit grote verdriet, en de sfeer in Odinsveld wordt er ook niet beter op nu de nieuwe hoofdman regeert. Finna droomt sinds die laatste reis over haar zusje, en de dromen worden steeds echter. Zo echt dat ze op een ochtend wakker wordt met Thora's speld in haar hand. Niemand gelooft haar, maar Finna geeft niet op. Haar zus leeft nog, en zij zal het bewijzen!
Vanaf de eerste pagina zat ik vast gezogen in het verhaal. En al merk je dat er nog een beetje gezocht wordt naar een eigen stijl tijdens het schrijven, je huppelt als lezer braaf mee aan de hand. Inge Pietjouw heeft een geweldige wereld weten te creëren, waarvan je als lezer (ondanks de kou) enorm geniet. Je merkt dat er goed onderzoek gedaan is naar de gewoontes en de leefomgeving van Vikingen, en ik kon zelf echt enorm gniffelen om de noorse verwensingen die zij heeft bedacht. Finna is een stoere meid, die absoluut geen held is, maar wel alles doet uit naam van de liefde voor haar familie. Juist dit maakt haar voor mij als lezer enorm geliefd. En het vleugje magie dat is toe gevoegd, maakte het verhaal voor mij gewoon af.

"Oude gave waren voor oude mensen met gerimpelde gezichten. Of voor medicijnmannen die heel kunstig levensgevaarlijke wonden wonden genezen. Toch niet voor iemand zoals zij?" ~ p103.

Hoe enthousiast ik ook ben (echt, je moét dit boek gewoon lezen!!!), toch kan ik geen 5 sterren geven. Dat heeft puur te maken met het einde, dat had wat mij betreft echt beter gekund. Het eindigt wat mij betreft te abrubt, er wordt te snel over een afronding heen gesprongen en geteaserd voor het volgende avontuur. Daar had echt nog wel een hoofdstuk tussen mogen zitten. Ondanks dat ben ik absoluut fan, en kijk ik enorm uit naar het volgende deel!

Meer recensies van Cisz Geverink-Strasters