Moed en ontberingen

20 maart 2015
Wat kun je nou nog zeggen over dit boek, er is al zoveel aandacht aan besteed. Dit boek wordt op alle boekensites de hemel in geprezen.

Twee jonge kinderen, allebei met hun eigen zorgen. De ene een meisje Marie-Laure Leblanc die in Parijs woont, samen met haar vader, haar moeder is overleden op het kraambed. Ze heeft staar aan haar ogen en wordt langzamerhand blind. Je leest hoe vader en kind samen vechten voor een goed leven. Ze geven niet op ondanks alle ellende. Ze vluchten naar familie in Saint-Malo. Vader Leblanc krijgt bericht dat hij terug moet keren naar Parijs, onderweg wordt hij gearresteerd.

Dan heb je Werner Pfennig, die samen met zijn zusje Jutta woont in een weeshuis in Zollverein een mijnstadje. Zijn toekomst is al uitgestippeld, vanaf zijn 15de zal hij in de mijnen gaan werken. Wanneer blijkt dat Werner een technische knobbel heeft wordt hij door de Duitsers naar school gestuurd. Hij gaat al op 16-jarige leeftijd naar het front. Via Rusland, Polen en Wenen komt hij terecht in Saint-Malo.

In Saint-Malo komen de verhalen van Marie-Laure en Werner samen.

Prachtig geschreven, het verhaal geeft een kijk op het leven in bezet gebied. De moed en ontberingen. Keuzes die je moet maken. De schrijver is met alles heel gedetailleerd en dat stoorde mij af en toe wel, hierdoor ging ik deze stukken tekst snel lezen, soms zelfs overslaan. Dat is het enige minpuntje dat ik bij dit boek heb, daarom 4*

Meer recensies van