Geloofsovertuiging

22 mei 2015
In dit boek van Linda Jansma staat het geloof centraal en wel het Jezidi geloof dat voorkomt bij de Turkse gemeenschap. Leila is verliefd op Thomas, dit is een groot probleem, omdat bij de Jezidi's ze alleen trouwen binnen hun eigen geloof, anders is het gedoemd te mislukken. Ze zijn endogaam.
Tarik, haar broer, houdt haar constant in de gaten en ze wordt regelmatig mishandeld omdat ze contact heeft met Thomas. " Ik ben bang. Het waren Leila's eigen woorden geweest."

Judi van de Werff is de vertrouwenspersoon op Leila 's school en er ontstaat een hechte band tussen hun. Judi ziet hoe Leila behandeld wordt en komt voor haar op met alle gevolgen van dien.
" Meng je niet in strubbelingen van Jezidi's, Judi. Daar komt alleen maar narigheid van".
Het boek verteld twee verhalen, het jaar 2008, waarin Leila en Thomas samen zijn, de grote problemen die ontstaan en de vlucht van zowel van Leila als Judi, voor hun eigen veiligheid.
Het jaar 2012, Judi en Leila denken veilig te zijn en hebben hun leven weer opgepakt, totdat Leila levensgevaarlijk gewond raakt en haar zoontje Cem spoorloos verdwijnt. Een leven vol dreigementen, niets is meer zomaar veilig.

Een goed geschreven verhaal over het Turkse geloof en de eigen cultuur. Uithuwelijking, trouwen binnen familie, dit alles wordt aan de kaak gesteld door Linda Jansma. Ze laat geen feiten achterwegen en laat duidelijk zien dat de familie in Turkije op één staat.
" Dat ik me moest schamen en dat ik schande over de familie bracht".
De gruwelijke details over de gevolgen van niet gehoorzamen als meisje aan je vader en broers, hoe laag ze in rang zijn. Hun leven wordt geleefd.

Meer recensies van