Actueel verhaal

Claudia van den Berg 21 februari 2020

Winterland is geschreven uit het perspectief van een tweetal hoofdpersonen. Als eerste is daar Martin Juncker, die door een misstap naar een klein dorpje is gestuurd, om daar een politiebureau te openen. Het dorp is zijn geboortedorp en zijn vader, die dementerend is, woont alleen thuis. Hij gaat in het ouderlijk huis, bij zijn vader wonen. Jucker combineert zijn werk met de zorg voor zijn vader. Daarnaast is er Signe Kristiansen, Juckers voormalige partner die nog steeds in Kopenhagen werkt. Het is winter in Denemarken en de sfeer is er een van sneeuw, kou en af en toe een sneeuwstorm. Het verhaal speelt zich af in de tijd van terrorisme en de islamitische staat in Syrië, de IS. Het is een actueel verhaal en geeft de tijdsgeest van nu weer.

Spoilers verwijderd door de Hebbanredactie

De opening van het boek waarin veel vaart zit en een spannend verhaal in zich lijkt te hebben vind ik erg goed. Je wilt weten waar dit naartoe gaat. Daarna vind ik het wat saai, ik vind de personages niet goed uitgediept waardoor je niet het gevoel krijgt ze echt te leren kennen. Er lopen wat losse eindjes door het verhaal waar geen antwoord op lijkt te komen, deze lijntjes gaan over het leven van de personages. De actualiteit van het boek, dit is een onderwerp waar we allemaal over nadenken, vind ik goed gekozen. De uitvoering ervan vind ik jammer genoeg dan weer erg saai. Pas in de laatste 120 pagina's ongeveer wordt het dan weer spannend. je wilt weten waar dit eindigd en je leeft met de personages mee. Helaas gaf het einde mij niet de voldoening waarop ik naartoe had gewerkt tijdens het lezen van dit verhaal. Ik weet nog niet zo zeker of ik nog wel eens een boek van deze auteurs willen lezen.Dit verhaal op zich vond ik niet erg spannend en ik kwam er moeilijk doorheen.