aanrader !

Conny Schelvis 21 november 2019
De boeken van Lisa Thompson zijn stuk voor stuk juweeltjes. Ik las haar debuut ‘de goudvisjongen’ en ‘de nachtlantaarn‘ met veel plezier en ze staan beiden in mijn lijstje met mooiste kinderboeken. De schrijfstijl is toegankelijk, prettig en boeiend. De onderwerpen bijzonder en meeslepend. Kortom toen deze nieuwe titel verscheen moest en zou ik die zeker weer willen lezen!

Hoofdpersoon in dit verhaal is Max. Max is een jongen die altijd in de problemen komt op school en thuis. Het maakt niet uit waar hij is er gebeurd altijd wel iets waardoor hij iemand tegen de haren strijkt. Op school denkt hij een potje te kunnen breken omdat hij een prijs won met een tekenwedstrijd en daardoor de school een mooi geldbedrag kreeg om de boel op te knappen. Maar dat het zo niet werkt blijkt als hij geschorst wordt door zijn gedrag en niet naar het schoolfeest mag komen. Hij baalt hier enorm van en schopt nu echt letterlijk tegen alles aan. Hij heeft echter ook een lieve kant. Hij heeft een hond gered (die hij Monster noemt) en zijn beste vriend is geworden. Ook gaat hij dagelijks bij zijn bejaarde buurman langs die steeds meer de kluts lijkt kwijt te raken. Nadat hij hoorde dat hij niet naar het feest mocht en weer bij zijn buurman was snuffelde hij in de kast met curiosa van de oude man. Hij zucht en wenst dat hij niet meer bestond en dan lijkt zijn wens te zijn uitgekomen. Maar als jezelf verdwijnt schijnt dit wel heel veel gevolgen te hebben voor alles en iedereen…

Ook dit is weer een juweeltje voor op de boekenplank! Wederom weet de schrijfster emoties zo mooi weer te geven en zo herkenbaar. Hoewel Max geen lieverdje is voor de buitenwacht heeft hij toch zijn hart op de goede plaats. De manier waarop hij er achterkomt dat het leven zonder hem heel anders zou lopen is mooi gevonden. Hoewel verdwenen loopt hij nog gewoon rond en wordt geconfronteerd met het feit dat mensen hem niet kennen. Dat doordat hij weg is heel veel dingen nooit zijn gebeurd. Zo komt hij (en de lezer ) er achter dat iedereen zijn eigen plekje op de wereld heeft en een plekje in een hart van een ander. Al snel wil hij niets liever dan weer terug te zijn maar dan moet hij wel eerst mensen zien te overtuigen van zijn bestaan omdat hij hulp nodig heeft en dat valt niet mee.

Het is gewoon weer een heel mooi verhaal over familie, geluk, niet lekker in je vel zitten, vriendschap en het hebben van je eigen plekje in de wereld. Onderwerpen die voor alle kinderen herkenbaar zullen zijn en juist daardoor fijn om te lezen. De hoofdpersoon is dit keer niet het lieverdje of het zielige kind uit de klas maar de brutale durfal, alhoewel is hij wel zo stoer?

Op de een of andere manier weet de auteur de personages zo neer te zetten dat je ze in je hart sluit en je blijft lezen omdat je wilt weten of het allemaal wel goed af zal lopen. Als je dat als schrijver voor elkaar weet te krijgen weet je dat je een goed boek in je handen hebt!

Ik kan niet anders zeggen dat ook deze titel weer een schot in de roos is en ik kan hem van harte aanbevelen!

Meer recensies van Conny Schelvis