Mooi en pakkende novelle

Conny Schelvis 08 juni 2019
De held van Anwyn gaat over de jonge prins Pwylll, die zit behoorlijk in de problemen als hij per ongeluk Arawn, koning van de Andere Wereld, beledigt. Om zijn familie, zijn eer en zichzelf te redden, neemt hij Arawns gedaante aan en reist hij af naar het magische hof van Anwyn. Daar moet hij net doen of hij de oeroude en onsterfelijke koning is en de gevaarlijk Hafgan verslaan. Als hem dat lukt is zijn schuld aan Arawn voldaan. In de Andere Wereld ontmoet hij Rhiannon. Zij wil ontsnappen aan haar verloofde en sluit een deal met Pwyll. Zij helpt hem als hij haar meeneemt naar de mensenwereld.

De inspiratie van dit verhaal haalde de schrijfster uit “de mabinogion”, een verzameling oude mythen uit Wales uit de veertiende eeuw. Deze verhalen maken gebruik van elementen uit de oude Keltische mythologie en folklore. Sowieso verhalen die tot de verbeelding spreken en zeker de moeite waard zijn om te ontdekken. Zelf heb ik ze (nog) niet gelezen maar door de verhalen van de auteur word ik er steeds meer nieuwsgierig naar!

De cover (omslagontwerp van Carmen Ploeg) heeft een mooie mysterieuze uitstraling en past ook goed bij het vorige boek van Cathinca van Sprundel. Het nodigt uit en schept een verwachting van een heldhaftig personage die behoorlijk wat voor zijn kiezen zal krijgen.

In het voorwoord geeft de auteur een korte uitleg over haar inspiratiebron en over de keuze voor bepaalde namen en hoe die uit te spreken. Achterin vind je nog een lijstje met namen. Ik denk dat dit voor veel lezers prettig is, een beetje voorkennis, maar zonder had je er ook zeker wel uitgekomen

Het is een mooie pakkende novelle geworden. Compleet en compact. Een prettig schrijfstijl met goede omschrijvingen van de mysterieuze omgeving en de figuren die we tegen komen. Maar wel zo omschreven dat er genoeg ruimte is voor je eigen fantasie. Al snel was ik weggezakt in deze wondere wereld. Er zit volop actie in ( dat moet ook wel want er moet veel gebeuren in een kort verhaal) met een vleugje humor op zijn tijd. Het is leuk weer even in deze wereld rond te dwalen en het heeft ook, zeer prettig, een mooi einde.

Meer recensies van Conny Schelvis