Ondanks wat kanttekeningen een prima fantasy y.a. met vleugje romantiek

Conny Schelvis 23 juni 2019
Hashtag hiernamaals gaat over de zeventienjarige Cleo die zich aanmeldt voor een wel heel goed betaalde vakantiebaan bij een docent, dokter Giamotto, op haar campus. Uiteraard is ze niet de enige sollicitant en na een wel heel aparte sollicitatietest blijft ze over met nog drie andere meiden en één jongen. ( Die er uiteraard zeer knap uit ziet ). Ze krijgen een contract voor hun neus en moeten tekenen voor absolute geheimhouding. De bedoeling van het vakantiebaantje is dat ze op een gevaarlijke missie moeten gaan. Ze moeten de dochter van een schatrijke farmaceutica- directeur gaan redden en terug brengen naar huis. Kleine kanttekening is dat zij is overleden en daarom moet het team ook ‘sterven’, naar het hiernamaals gaan, haar vinden en terug brengen bij haar ouders.

Een young-adult fantasy verhaal met de nodige romantiek is wel een prima omschrijving voor dit verhaal. Een originele insteek om met een groep van vijf op zoek te gaan naar een jongedame in het ietsje minder origineel omschreven hiernamaals, met een groep die nog iets minder origineel is qua types. Beetje standaard tegenpolen die ook nog eens bepaalde rollen krijgen toebedeeld met een Engelse benaming ( katalysator, navigator, conductor, protector en alternator). Dat deze keuze op het Engels is gevallen snap ik wel daar het internationale bedrijf Exthreaven inc. het brein is achter de missie maar aan de andere kant denk ik waarom niet iets pakkends in het Nederlands?

Ander klein irritatiefactor voor mij was dat de hoofdfiguur Cleo in haar frustratie de kreet ‘ fack’ meerdere malen uitslaat. Dat woord geeft mij de kriebels en is het gewoon net niet en vind ik een afleider tijdens het lezen. Ik bedoel dat de gemiddelde persoon gewoon de Engelse variant bezigt en waarom het nu dan als “ fack” gebruiken?

Iets anders wat voor mij het verhaal wat ophield vond ik het plaatsen van hele songteksten. Als er had gestaan dat iemand een lied zong voor een persoon en dat die ze zich liet meevoeren hierdoor had dat voldoende geweest. Het neerzetten van een hele tekst haalt het tempo en de eventuele spanningsopbouw naar beneden.

Het hiernamaals kan een gewichtig iets zijn maar zoals de schrijfster het heeft neergezet is het iets waar je je als lezer, ongeacht je (eventuele religieuze) achtergrond, wel in kunt vinden. Sommige keuzes die het team overwegen zetten je als lezer wel even aan het denken en dat vond ik wel weer prettig gezien het net iets meer geeft aan het verhaal.

Verder is het een meer dan vlot lezend boek. De schrijfstijl is eenvoudig, goed te volgen en het leest dus lekker weg. Naast de vrij korte hoofdstukken die het verhaal vertellen zijn er onderbrekingen van nieuwsberichten, e-mails en stukken van het politieverslag, die soms leuk en aanvullend zijn en de spanning hier en daar wat aanzwengelen. Maar soms zie ik er niet de meerwaarde van in. Het verhaal gaat ook van start met een politieverslag waarin Cleo verhoord wordt en als lezer weet je meteen dat er iets heel ergs heeft voorgevallen. Dit geeft een prima trigger om door te willen lezen.

De schrijfster heeft de nodige humor in het verhaal verwerkt onder andere door middel van verwijzingen en is heeft in veel opzichten een origineel verhaal neergezet.

Zoals je merkt schommel ik in mijn bespreking een beetje heen en weer over wat ik van het boek vind. Misschien komt het omdat ik al heel veel van dit soort verhalen heb gelezen dat het niet snel origineel voor mij is wat ik lees. Maar Hashtag hiernamaals heeft mij, ondanks mijn kleine kanttekeningen, aangenaam verrast en als je houdt van een het genre young adult met fantasy en romantiek is dit ideaal verhaal.

Meer recensies van Conny Schelvis