Weer een heerlijke roman van Nanda Roep

Conny Schelvis 20 februari 2020
Weer een heerlijke roman van Nanda Roep

Dit verhaal speelt zich af in Driestenen is een typisch plaatsje van ‘ons-kent-ons’ , een plaatsje waar sommige hun hele leven niet vandaan gaan en sommige weer naar terug keren. Manya, Ilya en Ineke zijn drie vrouwen, alle drie in een bepaalde fase van hun leven. Manja is vroeg weduwe geworden en keert terug met haar zoontje naar Driestenen, Manya hoopt de draad weer op te pakken met hulp van haar moeder in de buurt waar ze opgroeide. Daar ontmoet ze Danny, een charmeur die haar hart in vuur en vlam zet. Ilya woont haar hele leven al in Driestenen, heeft twee dochters en haar man blijkt haar ontrouw te zijn. Ineke ziet haar kleindochters en zoon weinig, de verhouding met haar schoondochter gaat moeizaam.

Ze kennen elkaar niet maar op als het verhaal zich ontwikkeld worden de lijntjes zichtbaar die blijkbaar toch de dames met elkaar verbinden. Een web vol ontwikkelingen waardoor ze onherroepelijk elkaar een keer moeten tegen komen. Je zit ook een beetje te wachten op het hoe en wanneer waardoor je automatisch door blijft lezen. Tel daarbij de dode persoon op die aan het begin van het verhaal op de grond ligt en dat zet je wel aan tot lezen. Gedurende het verhaal zijn er kleine stukken over dit slachtoffer in een ander lettertype. Hier wordt langzaam duidelijk wie het slachtoffer is en wat er zou kunnen zijn gebeurd. Het geeft een extra stukje spanning en een extra stukje leesplezier.

De personages zijn gewone mensen zoals jij en ik , die problemen hebben die iedereen kunnen overkomen, maakt dat het personages zijn die voor de lezer gaan leven. Door ook nog eens personages in verschillende leeftijden te gebruiken is het voor een brede doelgroep prettig om dit verhaal te lezen.

De titel is ook goed gekozen. Het liegen en bedriegen en het verzwijgen gaat sommige personages goed af. Ondanks al het gekonkel zijn ze er ook voor elkaar. De vormgeving wilde ik ook even benoemen. Ik las dan wel de digitale versie maar de afbeelding op de cover, die ook in het boek terugkomt vind ik mooi gevonden en zeker bij dit genre passen.

Ik heb het boek met plezier in één ruk uitgelezen en kan het van harte aanraden: het is een heerlijk feelgoodboek met net dat ietsje meer !

Meer recensies van Conny Schelvis