Mooie prenten en taalgrapjes

Conny Schelvis 15 augustus 2019
Anka Willems is een illustrator met een grote affiniteit voor fantasy, natuur en dieren. Dit is terug te vinden in haar tekeningen en schilderijen. Haar tekeningen zijn gedetailleerd en sprookjesachtig en het kleurgebruik in dit boekje is ook als aards en natuurlijk te omschrijven. Ze gebruikt veel verschillende materialen en technieken en als nieuwe uitdaging heeft ze zich op het ‘ schrijverspad’ gewaagd en dit boekje uitgebracht.

“Paddden op pad” is een boek over bijzondere padden. Padden die er raar uit zien of die je nog nooit zo gezien hebt al komen de namen je bekend voor. Het boekje heeft een mooi hardcover en er staat een wel heel stoere pad op de voorkant. Dat spreekt tot de verbeelding. Vervolgens maken wij kennis met 12 verschillende padden. Van een Ipad tot een jaagpad, van een zebrapad tot een strandpad. Voor elke pad is een dubbele pagina. Je slaat deze open en ziet op beide pagina’s een illustratie in zeer sobere maar wel warme kleuren. Het geheel is vrij donker en ik vraag mij af of dat niet al te somber overkomt bij de wat jongere kinderen. Op de linkerpagina tref je een korte tekst over de desbetreffende pad aan, in dichtvorm, soms wel wat pittig om zelf te lezen en ook hier vind ik het lastig om in te schatten bij welke leeftijd dit het meest aan zal spreken. Na de kennismaking met de padden zitten er achter in het boek nog tekeningen van de padden die de kinderen zelf in kunnen kleuren.

Voor mij ligt dus een bijzonder origineel en apart boekje. Als de kleurplaten er niet in zouden zitten zou ik het een ideaal cadeauboekje vinden, vooral voor mensen die houden van taalgrapjes of fantasievolle illustraties.

Maar goed dit is niet de oorspronkelijke bedoeling, het is een prentenboekje. Dan is er bij mij het dilemma bij welke leeftijd zou ik dit boekje vinden passen.

Qua kleurplaten in het boek is het prima voor kinderen, jongens en meisjes tot een jaar of zes á zeven. Maar het eerste deel van het boek vind ik juist weer niet zo voor wat jongere kinderen. De illustraties zijn, zoals ik eerder beschreef, qua kleur wat somber en jongere kinderen zijn meer beelddenkers dus die gaan die taalgrapjes niet snappen. Maar qua korte teksten is het wel weer leuk om samen te lezen en te ontdekken. Uiteraard heeft ieder kind zijn eigen voorkeur en merk je snel genoeg of het boekje aanspreekt bij je kind.

Voor mij persoonlijk is het een mooi kunstwerkje geworden. Ik vind de illustraties bijzonder origineel maar ik vind ze vrij donker en denk dat dat niet bij een groot publiek zal aanspreken als (kinder-)prentenboek. Ik zou het eerder cadeau geven aan een volwassenen die houdt van dit soort prenten en taalgrapjes.

Meer recensies van Conny Schelvis