Interessante geschiedenis

corine-fraikin 23 april 2020
Het pauperparadijs van Suzanna Jansen. ⭐⭐⭐⭐ Dit verhaal is een familiegeschiedenis. We volgen de vijf generaties van de schrijfster in vrouwelijke lijn. Erg interessant, maar af en toe net iets te veel jaartallen. Op een gegeven moment komen haar voorouders, als bewakers, terecht in Veenhuizen. Bekend als 'gesticht' voor landlopers en bedelaars. Later veranderde dit in een heropvoedingsgesticht. Maar eenmaal in Veenhuizen is het bijna onmogelijk daar weer weg te komen. Er is vrijwel geen zelfontplooiing en niemand leert op eigen benen te staan. Het regime zorgt voor eten, werk en regelmaat. Een citaat wat mij diep trof was dit: Wij zijn niet dom, alleen maar arm. Hoe schrijnend is het om dit te weten, maar er niets aan te kunnen veranderen!

Meer recensies van corine-fraikin