"Een politieman doet zoiets niet"

Corrie GM 16 november 2019
Ik heb dit boek gewonnen bij LibraryThing.

Een heel heftig boek over mishandeling en misbruik binnen een gezin.
Het ergste vond ik nog wel, dat het heel lang duurt voordat er gereageerd wordt. De oudste dochter geeft bijvoorbeeld signalen af, maar wordt niet geloofd. En als dan uiteindelijk 'het systeem' zoals de kinderen dat noemen ingrijpt, is dat veel te zachtaardig. Het gezin is binnen de kortste tijd weer overgeleverd aan de vader. Wanneer mensen echter hadden gedaan wat ze wettelijk gezien hadden moeten doen, had de familie zich niet zo hoeven los te maken van de vader.
Het helpt natuurlijk ook niet echt, dat de vader van het gezin een gerespecteerd politieman is.
Het is een boek dat je aan het denken zit over wat er kan gebeuren binnen gezinnen die jij misschien wel kent. Een nare gedachte, maar, zoals uit het boek blijkt, ook een reële gedachte.

Wat ik ervan begrijp is dit boek geschreven door een 'social worker' die verhalen uit zijn praktijk heeft samengevoegd tot één fictief verhaal.
Achterin het boek vertellen slachtoffers die het overleefd hebben hun verhaal.
Ik heb wel vaker het gevoel dat Amerika teveel therapeuten heeft. In dit geval ben ik er alleen maar gelukkig mee: de hele familie krijgt nog jarenlang therapie om hun verleden te verwerken.

Het einde van het boek is wel erg lievig maar vooruit, dat mag ook we een beetje na zo'n verschrikkelijk verhaal.

Meer recensies van Corrie GM