Geniaal die Justine

Cottenier Ina 25 november 2019
Justine De Jager, 75 jaar, zit in de verhoorkamer om een moord te bekennen. Niet uit schuldgevoel maar uit noodzaak: ze wil naar de gevangenis om aan het verzorgingstehuis te ontsnappen.
Inspecteur Verbeke neemt haar getuigenis af. Verbijsterd luistert hij naar haar waanzinnig relaas waaruit blijkt dat Justine voor niets terugdeinst om haar vrijheid te behouden. Vertelt ze de waarheid of is de oude vrouw dementerende? Of houden Inspeceteur Verbeke zijn collega's hem aan het lijntje.
Op bepaalde momenten kan Justine echt op de zenuwen werken , dacht ik , heb maar eens zo'n schoonmoeder, of heb maar eens zo'n buurvrouw maar aan de andere kant is Justine ook een vrouw met het hart op de juiste plaats maar laat u daar bovenal niet door misleiden want ze kan heel sluw en volhardend uit de hoek komen. Je weet niet of je van haar moet houden of krijg je er een afkeer van. Op momenten kon ze echt het bloed van inspecteur Verbeke onder de nagels halen. Geduldig moet hij haar verhaal aanhoren zonder enige verdere aanwijzingen te krijgen of ze nu de waarheid spreekt of niet en tijdens haar verhaal vergelijkt hij ook zijn leven dat hij had met zijn vrouw. Geen alledaags boek maar echt wel eens een hele sterke afwisseling voor al die thrillers en romans. Ik heb er van genoten en hou echt van dit genre van boeken.

Meer recensies van Cottenier Ina