Mazzel Tov

Cottenier Ina 01 december 2019
Margot Vanderstraeten studeert voor vertaler en is op zoek naar een bijverdienste en zo stoot ze op een advertentie van een joods orthodox gezin dat iemand zoekt om bijles te geven aan 2 van hun 4 kinderen. Zo komt ze in contact met de Schneiders waar ze in de eerste instantie niet in aanmerking kwam door bijvoorbeerld haar relatie met haar iraanse vriend Nema maar door het constant opgeven van vorige werknemers wordt ze dan toch aangenomen en dan begint ze een band op te bouwen met Elzira die aan dyspraxia lijdt en Jakov waarmee ze een vertouwensband krijgt en die na 6 jaar blijft duren. Zo bezoekt ze de kinderen ook op in Israel tijdens hun verdere studies en in New York als gezin.
Wat me wel opviel is dat de joodse gemeenschap zich bijvoorbeeld beter en vrijer voelt in Amerika dan in Antwerpen, waarschijnlijk door de holocaust en wat er allemaal gebeurt is tijdens de oorlog hier in Europa. Wat nog altijd heel confronterend is voor de joodse gemeenschap. Ondanks de verschillende meningen van het gezin Schneider en Margot merk je tijdens het lezen dat stillaan een band opgebouwd wordt en dat zelfs op het einde vader Schneider Margot als één van zijn eigen dochters begint te beschouwen. Ik hoop dat de familie Schneider ooit het boek ook gelezen heeft want daar hadden ze een beetje schrik voor als ze vernamen dat Margot een boek over hun ging schrijven. En ook vraag je je af hoe de familie het nu stelt, leven ze nog, hoe stellen ze het nu, hebben ze nog contact.

Meer recensies van Cottenier Ina