De uitverkorene

D. Steeg 18 juli 2019
Na de succesvolle Summoner-serie , komt van Taran Matharu nu met een nieuwe reeks: de Contender-serie.

In De uitverkorene, deel 1 van de Contender-serie, maken we kennis met Cade Carter. Een jongen die op een soort strafschool zit. Op school heeft hij bijna geen vrienden. Wanneer hij van de een op de andere dag opeens in een andere wereld terechtkomt met een aantal van zijn schoolgenoten, vraagt Cade zich af wat er is gebeurd. Is dit een droom of de realiteit?

Al snel komen Cade en de rest erachter dat er geen ontsnapping mogelijk is. Ze zijn verdwenen uit hun tijd en van de aarde. Ze krijgen te horen dat ze deelnemers zijn. Dit betekent dat ze verplicht mee moeten doen aan een toernooi. Maar tegen wie, of beter gezegd wat, ze moeten vechten is een raadsel. Ze hebben exact 144 uur de tijd voordat het toernooi begint. In de tussentijd moeten ze zien te overleven tussen de prehistorische wezens en proberen ze hun omgeving te verkennen. Zullen ze het toernooi ooit kunnen overleven? En wat zijn de consequenties hiervan?

Wat mij opvalt, is dat in de beschrijving van het boek op de site van bijvoorbeeld Hebban.nl een victoriaanse inbreker genaamd Harriet wordt genoemd. Zij komt echter totaal niet voor in dit boek. Zou ze nog in de volgende delen naar boven komen? Of is ze last minute vervangen door de Romeinse soldaat Quintus?

Drones, Romeinen en dinosauriërs gecombineerd in een verhaal is zeker iets unieks. Maar Taran Matharu is het gelukt om deze drie te combineren en daarmee een geweldig verhaal te creëren.

In het begin moet je eventjes inkomen in het verhaal, maar zodra eenmaal de flashbacks verdwenen zijn uit het verhaal, leest het boek vrij soepel weg.

Dit is het eerste boek dat ik van Taran Matharu heb gelezen, maar ook ik ben nu nieuwsgierig geraakt naar zijn Summoner-serie. Ik kijk uit naar het tweede deel! In ieder geval zet ik zijn vorige serie op mijn leeslijst.

Meer recensies van D. Steeg