Hart van Smaragd

D. Steeg 30 september 2019
LET OP! Deze recensie bevat spoiler over Hart van glas & Hart van vuur (Gaia trilogie 1 & 2)

Hart van smaragd is het laatste deel in de Gaia trilogie.

Nadat Hester bevrijd is uit de handen van Helena, besluit ze samen met haar vrienden ook de andere mutanten te redden. Zelfs al weten ze dat de andere mutanten niet in staat zijn om emoties te voelen. Om de andere mutanten te kunnen redden moeten ze naar Rhodos, alleen dit gaat niet helemaal zoals gepland. Bij een aanval door de mutanten vlak voor hun vertrek, belandt Hesters moeder in levensgevaar, in coma en dus ook in het ziekenhuis.

Ondertussen blijft Hester de dromen houden, waarin ze Lyssa telkens tegenkomt. Hester krijgt de opdracht Lyssa’s dochter Sophia te redden van het duister. Zal Hester Sophia kunnen redden van het duister? En lukt het haar om de mutanten te redden?

In Hart van smaragd krijg je nog meer van de personages te zien. Zo leer je Mirella’s zachtaardige kant kennen en komt ook Kasper’s minder stoere kant naar boven. Verder worden er ook nog nieuwe personages geïntroduceerd. Sophia is hiervan de meest genoemde. Verder spelen Xenia, Dea en Mattio een grote rol.

De schrijfstijl is net als in de andere delen heel soepel, waardoor het verhaal makkelijk wegleest.
Helaas vond ik de spanning in dit boek weer minder goed dan in het vorige deel. Gedurende het verhaal lossen de vrienden een raadsel op, maar de manier waarop dit gebeurt, is vrij voor de hand liggend.

Het einde vond ik persoonlijk heel goed uitgewerkt. Je leefde echt met de personages mee, waardoor je helemaal in het verhaal komt te zitten en misschien zelfs een traantje kunt wegvegen. De epiloog geeft zelfs een blik in de toekomst.
Al met al een goede afsluiting van deze trilogie

Meer recensies van D. Steeg