Miran #1

D. Steeg 20 augustus 2019
De val van Miran is een Vlaams-Nederlandse samenwerking tussen Owen Drake en M.G. Crow (Martine Pauwels).

Miran is een hertogdom dat geleid wordt door hertog Groan von Doggyztyle, een oude man met veel gezondheidsproblemen. De verpleger David die voor hem moet zorgen, heeft door al die kwaaltjes zijn handen vol aan de verzorging. David moet alle kwaaltjes en medicatie geheimhouden voor het volk, want anders wordt hij vermoord. Is dit wel wie David echt wil zijn?
Daarnaast komen in het verhaal de gamer Neal, Hendrik en de prostituee Ashelin voor. Allemaal hebben ze op de een of andere manier te maken met de hertog.

Samen met ingenieur Whatssup heeft de hertog veel plannen om Miran groots te maken, maar bij de onthulling van deze plannen gaan er wat dingetjes mis. Ze worden aangevallen door hun twee grootste vijanden, de kraaien en de draken. Wie kunnen deze aanval overleven? En wat zal de hertog doen om zijn rijk te redden?

Dit is geen verhaal voor een groot publiek, het geheel wordt op een vrij extreme manier gebracht, met een flinke overvloed aan scheldwoorden en een nog grotere overvloed aan seks. Soms kan iets ook te veel zijn in een verhaal, dit is wat mij betreft bij de val van Miran echt het geval. Met als (de letterlijke) klap op de vuurpijl: uiteenspattende baby’s.

Er komt in het boek een overvloed aan personages voor, helaas worden ze bijna niet uitgewerkt, waardoor het verhaal lastig te begrijpen is. Ook verspringt het verhaal de hele tijd tussen de personages. Er zit hierbij niet echt een logica in, waardoor het verhaal geen geheel vormt.
De schrijfstijl is in orde, maar door al die chaos en alle scheldwoorden kon ik er niet echt van genieten. Kortom dit is echt een verhaal dat je aanspreekt of niet. Hou je van extreme verhalen, dan is dit boek een aanrader.

Miran #1 – de val van Miran is het eerste deel van een vijfdelige serie. Persoonlijk zou ik de volgende delen niet snel lezen, doordat ik dit eerste boek net iets te veel van het goede vond.

Ik geef het boek 2 sterren.

Gelezen voor Indeboekenkast

Meer recensies van D. Steeg