Schaduw van de vos

D. Steeg 02 juli 2019
Julie Kagawa begint haar nieuwste trilogie met Schaduw van de vos. Ik heb hiervoor alleen de Iron fey en Call of the forgotten series gelezen van Kagawa. Ik was erg benieuwd naar deze trilogie. Word deze trilogie weer net zo’n succes als haar vorige series?

Schaduw van de vos begint met het verhaal van Suki, een plattelandsmeisje dat in dienst is bij vrouwe Satomi. Helaas wordt ze al snel geofferd aan een oni (demon), maar hierbij is haar verhaal nog niet afgelopen.

De rest van het verhaal gaat grotendeels over Yumeko. Yumeko is een half-kitsune (half vos, half mens). Ze woont in de tempel van fluisterwind met onder andere haar meester Isao. Hij vertelt haar een verhaal over een draak die eens in de 1000 jaar herrijst. Degene die beide drakenrollen in handen heeft en het gebed voorleest krijgt 1 wens van de draak. Yumeko krijgt de taak om hun helft van de rol te beschermen en deze naar meester Jiro te brengen.

Tijdens haar reis komt ze al snel Tatsumi tegen. Hij is de beruchte demonendoder van Kage. Hij is gestuurd om Yumeko’s deel van de rol te bemachtigen. Hij weet echter niet dat Yumeko de rol bezit, en denkt dat de rol zich bevind in de tempel van de stalen veer. Samen met Yumeko gaat hij op weg naar de hoofdstad om de geheime locatie van de tempel van de stalen veer te vinden.

Tijdens hun reis komen ze veel gevaren tegen en ontstaan er veel vriendschappen, die wel eens gevaarlijk kunnen zijn.
Schaduw van de vos is een YA vol met avontuur en legendarische wezens (zoals demonen, goden en mythes). Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages. Dit wordt echter niet duidelijk aangegeven in het boek waardoor het verhaal soms een beetje onduidelijk kan zijn. Helaas worden door deze perspectieven de personages niet heel uitgebreid uitgewerkt en blijven ze dus een beetje “saai”, maar dit mag de leespret niet bederven.

Ook bevat het boek veel Japanse termen. De meeste hiervan worden in het verhaal al uitgelegd, maar er staat ook een woordenlijst achter in het boek om je een handje te helpen. Jammer dat ik bij de epub hier pas achter kwam nadat het boek uit was.

Ook als je nog nooit iets van Julie Kagawa hebt gelezen, is dit boek zeker een aanrader. Haar series zijn namelijk bijna allemaal los van elkaar te lezen. Wie graag YA en fantasty leest, is bij Kagawa op de goede plek. De schrijfstijl is prettig en voordat ik het wist was ik al op de helft van het boek.

Ik vind dit boek zeker een geslaagd begin van deze trilogie. Aangezien ik deel 2, Ziel van het zwaard, ook al in mijn kast heb liggen kan ik niet wachten om hierin te beginnen!
Ondanks dat de personages een beetje vlak waren, vond ik het verhaal zeer boeiend. Ik hoop dat ik Yumeko en Tatsumi nog beter leer kennen in de volgende delen.
Ik geef het boek 3,5 sterren.

Meer recensies van D. Steeg