steeds verder weg

D. Steeg 18 november 2019
Steeds verder weg is het debuut van Helena Fox. In het verhaal maken we kennis met Elizabeth Martin Grey oftewel Biz. Een normaal tienermeisje met veel vrienden. Het enige wat Biz nog mist in haar leven is haar vader. Hij is overleden toen ze zeven was, maar soms ziet Biz de “geest” van haar vader. Biz houdt dit geheim voor anderen omdat ze bang is voor de oordelen. De geest van haar vader komt vrijwel altijd samen met negatieve en duistere gedachten. Daarnaast heeft Biz zo de twijfels over haar seksualiteit, omdat ze haar beste vriendin Grace heeft gezoend. Is ze nu lesbisch of toch biseksueel?

Wanneer Biz tijdens een leuk avondje uit een verkeerde beslissing maakt, verdwijnt haar perfecte leventje in een klap. Haar vrienden accepteren haar niet meer in haar vriendengroep en zelfs Grace mag geen contact meer met haar hebben. Zal dit ooit nog goedkomen?
Als kers op de taart ziet Biz haar vader nooit meer verschijnen. Ze raakt in paniek en beland hierdoor in een diepe emotionele put. Zal ze hier ooit nog bovenop komen?

Steeds verder weg heeft als hoofdthema psychische aandoeningen. Biz lijdt aan PTSS, waardoor ze waanbeelden over haar vader krijgt.
Andere thema’s die worden behandeld zijn vriendschap, jezelf kwijtraken (en weer oppakken) en onzekerheid over je geaardheid.

De schrijfstijl is heel apart en niet zoals menig lezer gewend is. De hoofdstukken verspringen nogal en door Biz haar aandoening werd de chaos nog groter. Het boek is geschreven vanuit Biz haar gedachten, maar aangezien deze van de hak op de tak springen is het zeker eventjes inkomen. Was het de bedoeling dat het boek heel chaotisch leest zodat je Biz haar PTSS beter begrijpt? Fox heeft ervoor gezorgd dat de duistere gedachten van Biz heel goed naar voren komen in het verhaal en steeds een beetje extremer wordt. Hierdoor is Biz personage vrij duidelijk uitgewerkt.

De hoofdstukken in het boek worden enkel aangeduid met een witregel boven aan de bladzijde. Hierdoor lijkt het alsof het boek alleen maar uit 4 delen bestaat en niet uit meerdere hoofdstukken binnen die delen. Dit kan voor sommige lezers het boek nog chaotischer maken.
Een voordeel vond ik dat ondanks de chaos in het boek, er soms ook wat humoristische puntjes in zaten. Dit zorgt voor een leuke afwisseling.

Persoonlijk zie ik wel potentie in Helena Fox als schrijver, alleen denk ik dat dit boek als haar debuut toch een beetje een tegenvaller is. Vooraf zag ik allemaal positieve dingen over het boek voorbij komen, die dan toch niet helemaal klopten met mijn leeservaring.
Al met al een vrij chaotisch debuut met een goed uitgewerkt hoofdpersonage en een duidelijk thema.

Meer recensies van D. Steeg