Ziel van het zwaard

D. Steeg 08 juli 2019
Let op: deze recensie bevat spoilers over Schaduw van de vos.

Na Schaduw van de vos gelezen te hebben werd ik meteen nieuwsgierig naar het volgende deel Ziel van het zwaard. Gelukkig had ik deze al op mijn e-reader staan, waardoor ik in één keer door kon lezen. Wordt dit boek net zo goed als het vorige?

Nadat Hakaimono ontsnapt is uit Kamigoroshi (het vervloekte zwaard) en bezit heeft genomen van Tatsumi’s lichaam, gaat hij op zoek naar de drakenrollen. Op zijn pad bezoekt hij Genno, de demonenmeester. Genno is weer terug in het leven geroepen, maar hij heeft een klein probleem. Om dit probleem op te lossen heeft hij de wens van de draak nodig, maar hiervoor moet hij wel de twee andere delen van de drakenrol in handen zien te krijgen. Hij stuurt Hakaimono op pad om de rollen te halen.

Ondertussen zijn Yumeko, Daisuke, Okame, Reika en meester Jiro nog steeds onderweg naar de tempel van de stalen veer om hun deel van de drakenrol af te leveren. Tijdens hun reis leren ze zichzelf beter kennen en moeten ze hun angsten in de ogen kijken.
Yumeko is echter erg bezorgd om Tatsumi. Zal ze hem kunnen bevrijden van Hakaimono zonder hem te vermoorden?

In het boek worden er ook een paar hoofdstukken verteld vanuit Suki. Suki is bevriend met Taka, de yokai met één oog, die Yumeko en Tatsumi al eerder waarschuwde. Samen leven ze met meester Saigetsu. Met behulp van Taka lijkt de meester de toekomst te kunnen voorspellen. Zouden ze deze ook nog kunnen veranderen?

Ziel van het zwaard is net als Schaduw van de vos een YA vol avontuur, vriendschappen en demonen.
Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere personen. Gelukkig wordt in Ziel van het zwaard wel aangegeven vanuit welk personage het hoofdstuk wordt verteld. Dit miste ik in Schaduw van de vos.
Net als bij het vorige deel bevat Ziel van het zwaard een lijst om de Japanse termen uit te leggen. Helaas ontbrak bij dit boek wel de landkaart. Als je houdt van fantasy en avontuur, dan is deze trilogie zeker een aanrader. De boeken zijn helaas niet los van elkaar te lezen, maar dit mag de pret niet drukken.

Julie Kagawa heeft in Ziel van het zwaard genoeg verrassingen voor de lezer gestopt. Ook heeft ze de personages net iets verder uitgewerkt. Hierdoor zit je nog meer in het verhaal, waardoor je steeds meer ervan wilt lezen.
Ik ben benieuwd naar het volgende deel (wat naar verwachting Nacht van de Draak gaat heten). Helaas komt dit pas rond april 2020 uit in het Engels.

Meer recensies van D. Steeg