De dromenweefster : Een mooi kunstwerk

Danielle Gemmel 02 september 2019
Ik las en recenseerde reeds haar vier andere boeken die ik heel mooi vond. Al van bij haar eerste boek “De dochter van de parfumeur” was ik door haar manier van schrijven veroverd. Ze schrijft heel tekenend en empathisch. Je ziet werkelijk alle beelden voor je ogen. Je bent als het ware in het verhaal. Je leeft mee met de hoofdpersonage. Zowel het heden als het verleden kruisen mekaar en op het einde komen die twee samen.

De cover trok mij weer geweldig aan. Een nostalgisch raam met een prachtige jurk en passende schoenen. De tere kleuren, de kaarsen en de bloemen scheppen een romantische sfeer.

In het begin staat er een heel bekende quote van “De kleine prins” van Antoine de Saint-Exupéry : “Dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig : alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.” En inderdaad, wanneer je het boek gelezen hebt, weet je dat die quote terecht gekozen werd.

In de proloog maak je kennis met Caterina en haar verzorgster Rosa. Die twee personages uit het verleden zullen een heel belangrijke rol spelen.

Zoals in al haar boeken begint elk hoofdstuk met een kort tekstje in verband met het onderwerp van het verhaal. Heel leuk om te lezen : bv. De dochter van de parfumeur : verschillende geuren komen telkens aan bod. Bv. De bijenkoningin : allerlei soorten honing. Bv. De bloementuin : allemaal verschillende soorten bloemen. Bv. De verloren brief : elk hoofdstuk begint met een gepaste quote. En bij dit boek gaat het over de verschillende soorten stoffen en hun eigenschappen. Elke stof krijgt ook menselijke eigenschappen. Wat ze betekenen of teweeg brengen. Heel boeiend. Je leert er nog iets bij. Mooi meegenomen. Je wordt daardoor niet afgeleid van het verhaal. Het is gewoon aangenaam om te lezen. Het brengt je in de sfeer van stoffen en weefgetouwen.

De hoofdpersoon, die we volgen, is Camilla, een jonge kledingontwerpster die een hele aparte visie heeft op kledij : ze maakt jurken die bij de persoon passen, ze luistert eerst naar hun wensen en dromen. Ze maakt dan een ontwerp dat past om het lichaam van die persoon, die de persoon doet stralen. Wat ze ook vooral graag doet, is uit bestaande jurken terug nieuwe jurken maken. Ze schrijft als het ware een verhaal in haar kledij. P.17 : “De jurken die ze uit elkaar haalde en opnieuw naaide, waren speciaal : het was alsof een draad de levens van de schepper van de stof, de ontwerper en de coupeuse van de jurk verbond. De jurk werd een nieuw leven geschonken, een nieuw lot.”

Camilla is weggevlucht uit het gezin waar ze vroeger is opgevangen toen ze wees werd. Marianne (Mamy) ving haar op als haar eigen kind. Ze groeit samen op met Daniela, de kleindochter van Marianne. Nu werkt ze in Bellagio voor Sandra en geeft oude jurken een nieuwe bestemming. Wanneer Marianne zich niet goed voelt, wordt Camilla terug gehaald door Daniela. Daar vertelt Marianne haar een dierbaar geheim en toont haar een kist met prachtige jurken in alle maten. Wat heeft dit te betekenen? Haar moeder, Caterina, maakte al die jurken gedurende haar leven. Maar Marianne wist niet voor wie ze die maakte. En hier duiken we in het leven van Caterina. Waarom maakte ze die kleren? En wat is de band met Maribelle, die bekend stond als de dromenweefster?

Camilla begint haar ontdekkingsreis in Parijs. Vanaf nu hebben we twee verhaallijnen : die van Camilla en die van Caterina. Je leest telkens van het ene levensverhaal naar het andere. Er zijn telkens data bij het begin van een hoofdstuk. Zo geraak je niet verward. De overgangen verlopen zacht. Ook het liefdesverhaal van Camilla loopt ertussen als een kleine rode draad. Wat mij opviel is dat Caterina een heel zwaar leven heeft gehad maar toch telkens er weer bovenop kwam. Ze ging verschillende keren door een hel maar kwam er sterker uit. Tot op het laatst van het boek worden er zaken onthuld. Het blijft spannend tot op de laatste bladzijde. Meer zal ik niet onthullen want dat zou jammer zijn.

Er is ook een noot achteraan van de auteur waarin ze verklaart hoe ze tot dit verhaal gekomen is. Dat is heel interessant om te weten.

Meer recensies van Danielle Gemmel