Een vervolg om van te smullen.

07 april 2015
IJs heeft geen gevoel. Ik wou dat ik van ijs was…

In het eerste deel hebben we Jill leren kennen en mochten we proeven van de ingrijpende veranderingen in haar leven. Bijzondere vriendschappen zijn gesloten en de eerste, grote veldslag zit nog vers in het geheugen.

Morbiston, de leider van de Morbiden, is furieus. Zijn woede richt hij op zijn onderdanen en laat de grondveste trillen onder hun voeten. Zijn plannen moeten gewijzigd worden, plannen om de macht over Drägan Duma te krijgen. Een Morbide overhandigt hem een perkamentrol en de opkomende grijns op zijn gezicht verraad zijn wrede gedachten. De spion wordt benaderd waarmee de eerste stappen naar overheersing zijn gezet…

Lichamelijk hersteld van het gevecht, verlaat Jill de ziekenzaal. De rust in het dorp lijkt teruggekeerd.
Het dagelijks leven is weer opgepakt, maar de verliezen nog voelbaar.
De afgelopen maanden kruizen haar gedachten en het gevaar achter haar vaardigheid heeft ze leren kennen. Jill, Zij Die Hoort zoals in de profetieën beschreven, wordt al snel op de proef gesteld.
Ongewenst bezoek zorgt voor oproer onder de inwoners van Dragon Stone. Boze stemmen en gedachten bereiken haar. Bij het zien van de vijand schreeuwt ze het uit. “Dood hem!”
Kan ze luisteren naar de stemmen die ze niet wil horen?

Conclusie:
Het vervolg sluit direct aan op het eerste deel en subtiele herinneringen zorgen ervoor dat je geheugen wordt opgefrist. Je zit moeiteloos weer in het verhaal.

Het eerste hoofdstuk zet direct de toon en verraste mij op een positieve manier. In een aantal hoofdstukken is het perspectief vanuit Morbiston beschreven. Dit zorgt voor veel spanning.
Ook geeft het je beperkte voorkennis, waardoor je Jill voor het gevaar wil behoeden.
Je leeft nog meer mee met Jill en haar vrienden op Drägan Duma.

Door de schrijfstijl, korte zinnen en herkenbare woorden, leest het verhaal heerlijk.
De oorspronkelijke taal geeft extra sfeer en mysterie aan de wereld. De directe toelichting in het verhaal maakt van de woordenlijst achterin het boek geen vereiste, maar een leuke rubriek.
Bondgenoten en Verraders brengt meer spanning, intensere liefde en grotere avonturen. Voor liefhebbers van lezen wordt het wederom een uitdaging om het boek niet in één ruk uit te lezen.

Patty is er na het succesvolle debuut in geslaagd een kwalitatief hoger en erg sterk vervolg te schrijven.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de ontknoping van deze trilogie.

Meer recensies van