Na het lezen van 'De goede zoon' van Rob van Essen was ik een beetje fan; dystopische science-fictionachtige literatuur, dat is geen doorsnee genre. En in combinatie met de briljante schrijfstijl van Van Essen, vond ik ' De goede zoon' een erg sterk verhaal. Mijn nieuwsgierigheid naar de heruitgave van Visser (de eerste druk stamt uit 2008), was dan ook groot. Vooral ook omdat Visser genomineerd was voor de Libris literatuur prijs in 2009. Voor ' De club van echte lezers' van uitgeverij Atlas, mocht ik het boek lezen en recenseren.

Jammergenoeg kan ' Visser' voor mij niet tippen aan 'De goede zoon'. Met frisse tegenzin heb ik me door het verhaal heen geworsteld. De schrijfstijl van Van Essen blijft goed, maar het verhaal is zo ontzettend traag en de hoofdpersoon roept bij mij zoveel weerstand op, dat ik het boek meerdere keren met een zucht heb weggelegd.

Visser gaat over een geschiedenisdocent, Jacob Visser, die voor de klas iets zegt wat niet helemaal handig is. En dat is een eufemisme. De journalist uit zijn dorp, die toevallig ook een oude vriend van hem blijkt te zijn, krijgt hier weet van en probeert Visser publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Langzaam maar zeker verliest Jacob Visser de controle over zijn leven en komt er onverwerkt oud zeer naar boven.

Waar eenieder worstelt met zijn problemen, laat Jacob Visser het allemaal maar op zijn beloop gaan. Visser is voor mij het boegbeeld van een apathisch persoon; een persoon die je eens even lekker door elkaar wil rammelen om hem wakker te schudden. De hele opzet van het boek is natuurlijk dat je constant jezelf afvraagt waarom Visser dit in hemelsnaam allemaal laat gebeuren, maar de weerstand voor zijn karakter overwint het in mijn geval van het leesplezier.

Visser doet me denken aan het boek Tirza van Grunberg, maar kan voor mij niet tippen aan dit niveau. Als je wil starten met het lezen van de boeken van Rob van Essen, dan raad ik je aan om lekker op de bank te kruipen met De goede zoon. Met Visser vist Van Essen achter toch echt een beetje achter het net.

Reacties op: Achter het net 'visser'

Visser - Rob van Essen