Spanning en mysterie in de bergen

Dayenne 12 juli 2019
Nick beklimt samen met zijn klimmaatje Augustin de Maudit, een mysterieuze berg die hen fascineert en roept. Op deze berg vindt een ongeluk plaats waarbij Augustin verdwijnt en Nick gered wordt met ernstige verwondingen aan zijn gezicht. Sam Avery, de vriend van Nick, heeft niets met de bergbeklimhobby van zijn vriend. Na het ongeluk vangt hij Nick op, maar al snel heeft hij door dat Nick zowel fysiek als geestelijk erg is veranderd door het ongeluk op de Maudit. Daarnaast gebeuren er gekke dingen met de mensen die bij Nick in de buurt komen, ze worden angstig en enkele plegen zelfs zelfmoord. Wat is er precies aan de hand. Wat is er precies gebeurd op de Maudit? Door de heftige gebeurtenissen en een veranderde Nick wordt de liefde van Sam voor Nick ernstig op de proef gesteld. Want hoe ver reikt zijn liefde en is hun liefde bestand tegen alles wat er is gebeurd?

Thomas Olde Heuvelt heeft al meerdere titels op zijn naam staan, maar Hex, zijn vorige thriller zorgde voor zijn echte doorbraak. Hierdoor zijn de verwachtingen voor zijn thriller Echo hooggespannen. Toevallig of niet gaat zijn nieuwe boek over bergbeklimmen waarbij de klimmers elke keer een hogere of moeilijkere top willen bereiken. Lukt het Olde Heuvelt ook om hoger te reiken met zijn nieuwe thriller?

Echo start met een spannende proloog en zorgt daarmee met een goede kick off van de thriller Echo. Uiteindelijk komt de proloog pas heel laat terug in het verhaal, maar hij blijft voortdurend in je achterhoofd en zorgt voor spanning in het verhaal. Hier en daar wijdt de auteur in het boek iets te veel uit over bergbeklimmingen en zijn omschrijvingen van de omgeving. Hierdoor wordt de spanning soms uit het verhaal gehaald. De uitgebreide uiteenzettingen over de bergen en de beklimmingen zijn waarschijnlijk deels te verklaren door de liefde die de auteur zelf voor de bergen heeft. Aan het eind van het boek lijkt de auteur opeens haast te krijgen en eindigt het verhaal redelijk snel. Het is een prachtig slot voor dit verhaal, maar hier had de auteur juist wat meer tijd kunnen nemen.

Het verhaal over het ongeluk op de Maudit en de gebeurtenissen daarna is geschreven vanuit Sam en Nick, die beiden beschrijven hoe zij de belevenissen hebben ervaren. Doordat beide perspectieven worden gebruikt krijg je als lezer een goed beeld van de twee mannen en hoe zij de gebeurtenissen hebben beleefd. Om en om komen er een aantal hoofdstukken aan bod, waardoor een prettige afwisseling is ontstaan. Sam is een Amerikaan en dat zie je ook terug in de teksten in het boek. Er zijn veel Engelse termen opgenomen, die passen bij de Amerikaanse roots van Sam.

Olde Heuvelt heeft met de Zwitserse bergen een perfecte setting gecreëerd voor zijn boek. De hoge bergen, laaghangende misten en rondvliegende alpenkauwen zijn een passende achtergrond voor een thriller. Als lezer weet je dat Nick een ongeluk heeft gehad, maar wat is er precies gebeurd op de berg en waar is Augustin gebleven? Hoe meer pagina’s je leest, des te meer informatie je als lezer krijgt.

De duistere bergen en de magie van de Maudit zijn bijzonder, soms ben je als lezer zelf even kwijt wat verbeelding is en wat de realiteit, dit heeft de auteur fraai gedaan. Ook de interactie en liefde tussen Nick en Sam is sterk uitgewerkt en maakt deze thriller bijzonder. Al met al waardeer ik deze thriller met vier sterren.

Deze recensie schreef ik voor In de boekenkast.

Meer recensies van Dayenne