Liefde en passie voor de tuin

Dayenne 12 juli 2019
In de tuin is altijd iets te ontdekken. Je kunt zaaien, oogsten of gewoon genieten van kleur- en geurrijke bloemen. In het prentenboek In de tuin toont illustrator Noëlle Smit haar liefde voor de tuin – een moestuin. In het boek word je meegenomen in alle seizoenen en door de kleurrijke tekeningen zie je hoe de tuin verandert door de maanden heen. In de winter is alles in diepe rust, in het voorjaar komt alles tot leven en in de zomer is er veel groente en fruit in de tuin te oogsten. Ten slotte kun je in de herfst de laatste groenten oogsten, zoals de pompoenen en de tuin weer klaarmaken voor de winter.

Dit kijkboek draait om de prachtige illustraties van de tuin. Illustrator Noëlle Smit laat de liefde voor haar moestuin duidelijk zien in de prachtige tekeningen die dit prentenboek rijk is. Bij elke maand is een illustratie gemaakt, die laat zien wat er in de tuin gebeurt. Het hele jaar door is er van alles te zien en te beleven in de moestuin!

De illustraties van Noëlle Smit zijn gedetailleerd en er valt eindeloos veel te ontdekken op de platen, waardoor dit voor kinderen een prachtig kijkboek is. Naast genieten van de tekeningen kunnen kinderen daarbij gelijk leren wat er in een tuin gebeurt door de seizoenen heen. In de winter begint het al met het zaaien van de eerste planten en daarna hebben de planten veel water nodig. Uiteindelijk kunnen de groenten en het fruit geoogst worden om vervolgens lekker opgegeten te worden. In de illustraties is te zien dat de tuin ook een plek is waar je samen activiteiten kunt ondernemen. Je kunt elkaar helpen en samen genieten van het fruit en de groenten die geoogst zijn.

Het draait in dit prentenboek voornamelijk om de prachtige platen en dat maakt dit boek een mooi kijkboek. Onder elke illustratie staat om welke maand het gaat, aangevuld met twee zinnetjes die verwoorden wat er afgebeeld staat op de plaat. Dit is steeds heel treffend en knap gedaan, om een tekening in twee zinnen te vatten.

In de tuin is een prachtig prentenboek van Noëlle Smit. De liefde en passie voor de tuin – de moestuin – spat van het papier en is duidelijk zichtbaar in de kleurrijke en gedetailleerde illustraties. Ik waardeer dit boek met 5 sterren.

Deze recensie schreef ik voor In de boekenkast.

Meer recensies van Dayenne