Met weemoed sla ik het boek dicht, Met Metropolis komt er een einde aan de serie rond Bernard "Bernie" Gunther die uiteindelijk maar liefst 14 delen beslaat en de creatie is van de auteur Philip Kerr (1956-2018, Edinburgh, VK). De serie ving aan met de zogenaamde Berlijnse trilogie. 3 boeken die verschenen tussen 1989 en 1991. pas in 2006 pakte Kerr de draad weer op met de roman "de een van de ander" waarna er nog tien volgde met dit METROPOLIS als slotstuk.

Bernie Gunther, een Duitse politiefunctionaris die in de roerige tijden van de opkomst, de bloeiperiode en de uiteindelijke ondergang van de nazi's probeert te overleven. Dat dat niet meevalt als je zelf geen sympathie hebt voor dat gedachtegoed wordt in alle delen maar al te duidelijk. Kerr is een meester in het verweven van feiten met fictie en mag gerust een grootheid worden genoemd in het zogenaamde faction genre. De boeken spelen zoals gezegd zowel voor als na de oorlog, en zijn niet op tijd-volgorde geschreven. Deze afsluiter volgt Gunther als hij nog een opkomend politie ambtenaar is en hij net een aanstelling heeft gekregen bij moordzaken.

het verhaal:
Berlijn 1928, Duitsland lijdt zwaar onder het verlies van WO I, en overal steekt het antisemitisme de kop op. Het straatbeeld van Berlijn is een losbandig Sodom en Gomorra. Vrouwen prostitueren zichzelf om het hoofd boven water te houden en de ontelbare oorlogsslachtoffers bedelen en scharrelen hun kostje bij elkaar.

Bernie Gunther heeft net zijn aanstelling bij moordzaken op zak, als de eerste zaak zich aandient. Er lijkt een seriemoordenaar actief in de straten van Berlijn die het voorzien heeft op prostituees en ze verminkt door ze te scalperen.De moordenaar lijkt zich te verantwoorden met brieven waarin hij stelt op deze wijze Berlijn te zuiveren van het uitschot. Tegelijkertijd wordt een andere moordenaar, al dan niet geïnspireerd door deze opruimactie. Hij besluit de vele oorlogsslachtoffers die bedelen en schooien op te ruimen door ze een "genadeschot" te geven. Aan de jonge Gunther de taak om dit een halt toe te roepen.

Wellicht is dit laatste Gunther boek niet het sterkste boek en zijn de door mij toegekende 4 sterren wat veel van het goede. Maar beschouw het dan maar als oeuvre sterren. Wat heb ik genoten van deze fantastische protagonist van Kerr.

Reacties op: Requiem

Metropolis - Philip Kerr
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 12,99