recensie "the hate u give me"

DelecluseA03 21 november 2019

Ik heb het boek “the hate u give me” gelezen doordat deze werd aangeraden door Marjolein op Hebban.
De titel sprak me eerst en vooral erg aan en toen ik de achterflap van het boek las, wist ik wel zeker dat dit boek iets voor mij was. Het boek leest heel vlot en ik raad het zeker aan als je van boeken houdt die met politie, discriminaliteit of racisme te maken hebben. Boeken zijn normaal echt niet mijn ding, maar omdat het zo een spannend boek was ging het heel snel. De omschrijving dat ik van Marjolein heb gekregen klopt met de inhoud van het boek.
Ik vind het inspirerend hoe het leven van mensen in de zwarte wijk vergeleken word met die van de witte wijk. Het is erg aangrijpend hoe zwarte mensen deze dagen behandeld worden door witte mensen, politie… Dit wordt in het boek ook zeer duidelijk gemaakt. Zoals de harde aanpak dat Khalil kreeg omdat hij drugs dealde, wat hij eigenlijk niet wou doe, maar moest omdat zijn moeder zo hard in de schulden zat. In het boek is er ook een organisatie genaamd “Just Us For Justice” dat opkomt voor racisme.
Mijn leessmaak blijft zeker hetzelfde. Ik heb altijd al van politie series en actie films gehouden waardoor mijn smaak van boeken hetzelfde is. Na dat ik dit boek gelezen heb veranderd dit zeker niet. Het was een emotioneel en leerrijk boek waardoor mijn inzicht op racisme en discriminatie helemaal veranderd is.