Van sprookje naar zoetsappige Hollywood-fantasie

Demi Schoonenberg 05 oktober 2021 Hebban Recensent

Lang en gelukkig? is het tweede deel in de duologie van Kelly Oram en is vertaald door Marjolijn Huiberts. Het boek pakt de draad van het verhaal op vrijwel meteen na de gebeurtenissen in het eerste deel. Ella en haar internetvriend Cinder, die niemand minder dan de populaire acteur Brian Oliver bleek te zijn, hebben een week lang van elkaars gezelschap genoten, maar algauw komen er barsten in hun geluk. Ella heeft veel moeite met haar plotselinge bekendheid als vriendin van Brian en er ontstaat opnieuw wrijving tussen haarzelf en haar vader, die haar relatie met Brian niet goedkeurt. Ella’s wereld staat weer op zijn kop en ze moet snel haar plek zien te vinden in haar nieuwe realiteit voordat ze onderuitgaat door de meedogenloze mensenmassa die zijn ongezouten mening altijd paraat heeft en door haar eigen onzekerheid over haar verbrande lichaam.

Alhoewel dit tweede deel een keerzijde laat zien van de sprookjesachtige relatie tussen Ella en Brian is het lang niet pakkend genoeg als het eerste deel, toen de connectie met het sprookje van Assepoester nog sterk aanwezig was. De 'magie' en de spanning is weg en heeft plaatsgemaakt voor een Hollywood-fantasie die op veel vlakken op z'n best te mooi om waar te zijn is en op z'n slechtst compleet afschrikwekkend. Bijna heel Hollywood wil met Ella werken en ze is plots het hotste item, wat zelfs voor een sprookjesachtig romantisch verhaal als dit vrij ongeloofwaardig is.

Ook de relatie tussen Ella en Brian is bijna op het pathetische af ontzettend hecht, al kennen ze elkaar nog maar heel kort in het echt. Daarnaast wordt hun relatie soms overheerst door een bijna ongezonde fixatie op elkaar - vooral in Brians geval. Zijn hele leven wordt op dit moment in beslag genomen door zijn liefde voor Ella en dit doorklinkt in al zijn beslissingen en dagelijkse bezigheden. Dit kan als heel romantisch gezien worden, een man die zoveel om je geeft, maar het komt eerder ongezond over. Vooral wanneer hij beslissingen voor Ella probeert te nemen en haar op bijna neerbuigende wijze toespreekt, ook al heeft hij goede bedoelingen:

'Het spijt me dat dit jou overweldigt, maar Ella, mijn leven ís intens. Daar kunnen we niet aan ontsnappen. Ik zal mijn best doen je ertegen te beschermen daar waar het kan, maar er zullen in deze relatie dingen zijn waardoor je uit je comfortzone gedwongen wordt. Ik kan daar niets aan doen.'

Gelukkig zijn er ook genoeg ‘gewone’ interacties tussen de twee die passen bij een jong, verliefd stel. Brians blinde acceptatie van Ella is bijvoorbeeld verfrissend om te zien, en Ella’s nuchtere kijk op Brians roem heeft een goede invloed op hem.

Het sterkste onderdeel in zowel Lang en gelukkig? als in het eerste deel is Ella’s onzekerheid over haar eigen lichaam, dat een paar jaar terug voor een groot deel werd verbrand door het auto-ongeluk waarbij ze haar moeder verloor. Ze strijdt continu tegen haar eigen ontoereikende lichaam en het commentaar dat ze van andere mensen krijgt. Haar persoonlijke ontwikkeling wordt mooi uitgewerkt in dit laatste deel en vooral dit specifieke onderdeel wordt goed afgerond.

Al met al is het een vermakelijk boek voor lezers die willen wegzwijmelen en willen verdwijnen in een Hollywoodsprookje, maar ondanks de interessante plotlijn over Ella’s worstelingen had dit sprookje beter al in het eerste deel kunnen eindigen.

Meer recensies van Demi Schoonenberg