De perfecte moordenaar?

Demi Schoonenberg 30 november 2019 Hebban Recensent
Perfecte Resten is het debuutboek van auteur Helen Fields en het eerste deel van een nieuwe thrillerreeks met duo Luc Callanach en Ava Turner die zich afspeelt in Schotland. In dit boek worden twee vrouwen ontvoerd en vervolgens vermoord aangetroffen. Er steekt echter veel meer achter dan je zou denken...

Luc Callanach begint net als inspecteur bij de politie van Edinburgh na een plotse en stille overplaatsing vanuit Interpol in Frankrijk. Hij is in Schotland geboren, maar in Frankrijk opgegroeid. Hij komt meteen terecht in een nieuwe zaak waarin eerst één en daarna nog een vrouw worden ontvoerd en vervolgens vermoord worden aangetroffen, alleen identificeerbaar door een enkele tand of ander weefsel. Alleen zijn deze vermoorde vrouwen niet de vrouwen die ontvoerd waren, maar 'plaatsvervangers' zodat niemand ooit meer naar de ontvoerde vrouwen zal gaan zoeken.

Vanaf het begin kruip je al in de rol van de moordenaar en ontvoerder: Dr. Reginald King, werkzaam in de administratie van een filosofiedepartement van een universiteit. Het is dus geen geheim wie de dader is, maar dat neemt de spanning van het boek niet weg. King is een gestoorde, maar tegelijkertijd heel slimme man. Hij heeft de ontvoeringen van de vrouwen al maandenlang gepland en wil ze houden om met hen te discussiëren en ze op een bepaalde manier 'beter te maken' zodat ze nog slimmer worden. Er is geen seksueel aspect, het is puur intellectueel.

Het sterkste van dit boek is de relatie tussen Luc en Ava. Ze hebben meteen een klik bij hun ontmoeting en hun vriendschap is heel leuk om ver te lezen. Ze steunen elkaar en geven elkaar ruimte wanneer ze dat nodig hebben - maar ze pushen ook waar nodig. Naast de zaak van de ontvoerde vrouwen volgen we ook Ava's zaak waarbij baby's worden achtergelaten in parken en daar door de kou sterven. Als lezer ben je net zo betrokken bij die zaak als bij die van Callanach, waardoor de twee personages even belangrijk aanvoelen. Fields weet een goed duo neer te zetten, en ik ben zeker benieuwd naar de verdere boeken in deze reeks.

Callanach draagt een geheim met zich mee - hij is niet naar Schotland vertrokken omdat hij dat zo graag wilde, maar door een gebeurtenis waar hij geen schuld in had. Zijn frustraties komen goed naar voren, al was het licht irritant dat hij in het begin van het boek als een ongelofelijk knappe man werd beschreven waarbij alle vrouwen in katzwijm vallen. Gelukkig gaat Fields hier niet echt verder meer op in het boek en wordt de nadruk gelegd op zijn emoties en gedachtes. Ava is een leuke vrouw en heel sterk en vriendelijk.

Ondanks dat je al gelijk weet wie de dader is blijft het boek spannend. Het is interessant om Kings perspectief ook te volgen, al zijn de details over wat hij doet soms heel gruwelijk. Het einde is wellicht net iets te gekunsteld, maar al met al was dit een solide boek dat overal even interessant bleef. Het is een heel knap debuut en een goed begin van een nieuwe thrillerreeks.

Meer recensies van Demi Schoonenberg