Een leuk debuut!

Demi Schoonenberg 27 oktober 2019 Hebban Recensent
Serpent & Dove was één van de boeken waar ik het meeste naar uitkeek dit jaar. Ik had op Instagram al veel positieve verhalen gehoord en het verhaal paste ook helemaal in mijn straatje. Het gaat over Lou, een jonge heks die op de vlucht is voor haar verleden. Door een misverstand wordt ze gedwongen te trouwen met een chasseur, iemand die zijn hele leven heeft gewijd aan het jagen op heksen. Ogenschijnlijk zijn deze twee elkaars complete tegenpolen, maar algauw leren ze elkaar beter kennen en respecteren ze elkaar. Op een gegeven moment bloeit er ook iets tussen deze twee, maar helaas kan niet alles rozengeur en maneschijn blijven.

Normaal houd ik niet zo heel veel van romantiek in de fantasyboeken die ik lees - geef mij maar actie en vriendschap en niet de zoveelste cliché romance die je van begin tot einde kan voorspellen. Serpent & Dove maakte me echter juist heel nieuwsgierig naar de romantiek in dat boek, omdat het én om een gedwongen huwelijk gaat én om de 'enemies-to-lovers'-trope die ik allebei nog nooit echt ben tegengekomen. Voor ik aan het boek begon dacht ik dat het bekend zou zijn dat Lou een heks was, of dat het tenminste haar plan was om een huwelijk met een chasseur af te dwingen om zo bij hen te kunnen infiltreren, maar uiteindelijk werd ik verrast door hoe het werkelijk ging en dat vond ik eigenlijk ook heel positief.

Zowel Lou als de chasseur waarmee ze trouwt, Reid, hebben een vertelperspectief in dit boek, waardoor je van hen beiden een goed beeld krijgt. Je ziet hen beiden groeien en leert hen goed kennen, en dat was een goede keuze van Mahurin om het zo aan te pakken en niet alleen Lou een stem te geven. Lou is een eigenwijs en vrolijk figuur terwijl Reid stoïcijns is, maar ze hebben beiden een goede invloed op elkaar zodat ze groeien als personages. Áls er dan romantiek zit in de boeken die ik lees zie ik graag dat de twee in de relatie elkaar een beter en gelukkiger persoon maken - anders is het toch geen gezonde liefde?

Hoewel ik de hoofdpersonages en de uitwerking van de romantiek goed vond (al ging die romantiek misschien net iets te snel), had ik liever ook wat meer actie en worldbuilding gezien. Er worden veel Franse woorden en invloeden gebruikt in dit verhaal waardoor het een warme sfeer krijgt, maar er is geen kaartje in het begin van het boek waardoor je geen goed beeld krijgt van de wereld waarin de personages wonen. Ook de beschrijvingen van de verschillende soorten magie hadden wat meer aandacht mogen krijgen.
Gelukkig ziet het ernaar uit dat er in deel 2 meer actie zal zijn, en ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe het verhaal gaat aflopen.

Serpent & Dove is een heel fijn boek en een goed debuut. Lou en Reid zijn leuke en goed uitgewerkte personages, maar ik had graag wat meer actie en worldbuilding gezien. Ik kijk in ieder geval uit naar deel 2, dat tevens ook het laatste deel gaat zijn.

Meer recensies van Demi Schoonenberg